Home  /  Natură   /  O colonie de albine, specia pitică roșie, invazivă, descoperită pentru prima dată în Europa
albina

Oamenii de știință au descoperit că albina pitică roșie a stabilit pentru prima dată o colonie în Europa.

Albina, Apis florea, este originară din Asia, iar descoperirea sa a stârnit îngrijorare în rândul apicultorilor locali și al ecologiștilor, care se tem de impactul potențial devastator asupra populațiilor de albine indigene.

„Este îngrijorător faptul că Apis florea a fost găsită în Malta”, a declarat Dave Goulson, profesor de biologie la Universitatea din Sussex, care nu a fost implicat în cercetare. „Apis florea este posibil să concureze pentru polen și nectar cu polenizatorii noștri indigeni, insecte care sunt deja în declin. De asemenea, este foarte probabil ca aceste albine să fie purtătoare de boli multiple la care albinele europene ar putea avea o rezistență redusă”.

Cercetările anterioare arată că specia pitică roșie și-a extins încet teritoriul din Asia până în Orientul Mijlociu și nord-estul Africii, dar până acum nu a fost semnalată niciodată în Europa.

Atunci când colonia, formată din peste 2.000 de albine adulte, a fost descoperită în jurul unei ramuri de copac, au fost efectuate teste ADN pentru a identifica specia. Imediat ce specia a fost identificată ca fiind Apis florea, aceasta a fost îndepărtată și distrusă. Însă cercetătorii, care au scris în Journal of Apicultural Research, suspectează că un grup de albine părăsise deja stupul pentru a începe o nouă colonie.

Temperaturile în creştere, cauza răspândirii speciilor

Apropierea coloniei de portul Birżebbuġa, principalul nod de mărfuri din Malta, sugerează că albinele ar fi putut ajunge prin intermediul unei nave comerciale.

„Aceasta este una dintre rutele principale și mai rapide prin care diferitele subspecii de Apis mellifera, precum și alte specii de albine, viespi și alte insecte zburătoare se pot deplasa din zonele lor de origine către locuri mai îndepărtate”, a declarat Juliana Rangel, profesor de apicultură la Universitatea Texas A&M, care nu a fost implicată în cercetare.

Rangel a declarat că această nouă descoperire este încă un exemplu al creșterii temperaturilor cauzate de criza climatică care determină răspândirea speciilor în teritorii neocupate anterior.

Cercetătorii cred că iernile blânde din Malta și din alte țări din sudul Europei favorizează supraviețuirea acestei specii invazive. Albina roșie pitică este prezentă și în Israel.