Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Amplă retrospectivă Ana Lupaș, la Amsterdam
ana lupas coats to borrow 1989

Amplă retrospectivă Ana Lupaș, la Amsterdam

„Ana Lupas – On this Side of the River Elbe” este prima retrospectivă cuprinzătoare a operei Anei Lupaș care e găzduită de Stedelijk Museum din Amsterdam.

Lupaș, născută în 1941, la Cluj-Napoca, se numără printre cele mai importante artiste din Europa de Est încă din anii 1960. Cariera ei se întinde pe o perioadă de peste șase decenii și demonstrează un angajament puternic față de libertatea artistică în circumstanțe politice dificile. Creația ei cuprinde lucrări textile, sculpturi, instalații și performance și este inclusă neo-avangardei.

Ana Lupaș s-a inspirat și din folclor și practicile locale străvechi, la care a fost expusă din copilărie. Ea a folosit în mod deliberat materiale care nu erau asociate cu arta la acea vreme, cum ar fi lâna, bumbacul, cânepa și inul. În acest fel, nu numai că a provocat standardele artistice, dar a folosit materiale „sărace” din pură necesitate.

În România, ea s-a confruntat cu condiții grele și opresiune. Cu greu a reușit să creeze artă în casa ei și la locul de muncă din Cluj-Napoca. Și-a urmat însă propriul drum, îndepărtându-se de practicile artistice și academice favorizate de regimul totalitar. Nu a făcut acest lucru în mod deschis, dar opera ei a fost o formă de rezistență tăcută împotriva dezumanizării impuse de regimul totalitar al lui Nicolae Ceaușescu, care a durat până în 1989. În plus, ea a condus o comunitate artistică locală departe de lumina reflectoarelor.

Tradiție, individualitate și conservare a patrimoniului

Lucrările Anei Lupaș sunt încă actuale și pot fi trasate mai multe linii între practica ei artistică și problemele contemporane.

Teme precum rezistența, individualitatea și conservarea patrimoniului cultural rezonează în lucrările ei. Manipularea intensivă a naturii, a materialelor naturale și a țărănimii poate fi văzută ca o formă de grijă pentru ceea ce era în pericol de a se pierde sub influența modernizării pe scară largă și a distrugerii spațiului rural de către guvernul comunist.

Stedelijk prezintă o serie de repere ale operei Anei Lupaș, din anii 1960 până în prezent. Punctul de plecare al expoziției este „Coats to Borrow” (1989), achiziționată de Stedelijk în 2022. Instalația constă în mai multe paltoane realizate manual, agățate și așezate pe piese de mobilier din metal vopsit în portocaliu – un suport de dulap, un pat și o oglindă. Lupaș a confecționat paltoanele din textile vechi și le-a distribuit grupului său de artiști Atelier 35. Membrii au fost încurajați să își coasă numele pe o etichetă din interiorul paltonului, care a devenit astfel un obiect tangibil de relaționare și rezistență, subliniind puterea colaborării.

ana lupas, humid installation, 1970. fotograf necunoscut. prin amabilitatea artistei

Ana Lupaș, „Humid Installation”, 1970. Fotograf necunoscut; Stedelijk Museum; prin amabilitatea artistei

Printre altele, în expoziție sunt incluse „Humid Installation” (1970) și „The Solemn Process” (1964-1976, 1980-1985 și 1985-2008), ambele realizate în colaborare cu comunități locale din Transilvania rurală. În aceste lucrări, Lupaș încorporează arta cu tradițiile locale, ritualurile și poveștile populare pentru a păstra și a menține vie semnificația atemporală a acelor acte.

Expoziția este deschisă în perioada 9 mai – 15 septembrie.

Fotografie: Ana Lupaș, „Coats to Borrow”, 1989, credit: Carlo Favero. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam