Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Davos, casa unuia dintre cei mai importanți artiști ai secolului XX
kirchner museum

Davos, casa unuia dintre cei mai importanți artiști ai secolului XX

Cunoscut pentru Forumul Economic Mondial, orașul Davos a ocupat un loc important în inima lui Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), pictorul care a contribuit la deschiderea drumului pentru expresionismul german.

Kirchner era o epavă fizică și psihică atunci când a ajuns la Davos, în 1917. Dependent de alcool și morfină, el suferea de pierderi de memorie și paralizii. Serviciul său din Primul Război Mondial a durat doar câteva luni – în septembrie 1915, a fost lăsat la vatră din cauza unei boli mintale și și-a petrecut cea mai mare parte a anului 1916 în sanatorii din Berlin. Până atunci, Kirchner câștigase deja o largă recunoaștere în Germania.

Împreună cu Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluff și Fritz Bleyl, el a înființat grupul de artiști Die Brücke din Dresda în 1905. Manifestul lor revoluționar a fost „un apel la toți tinerii să se unească și să își afirme libertatea de creație și libertatea stilului de viață într-o luptă împotriva forțelor mai înrădăcinate și confortabile”. Picturile Brücke din acea perioadă reflectă stilul lor de viață boem, înfățișând adesea tinere modele feminine care fac baie goale în lacurile din jurul Dresdei.

În 1911, grupul s-a mutat la Berlin, unde Kirchner a realizat scenele de stradă cu încărcătură erotică pentru care este încă cel mai bine cunoscut – figuri triunghiulare, adesea prostituate și clienții lor, pictate în culori stridente pe fundalul metropolei pline de viață care l-a inspirat atât de mult. Dar, pe măsură ce Primul Război Mondial se apropia, disperarea sa a crescut, la fel și dependența sa de absint.

Expoziție la Muzeul Kirchner Davos

Lucrările sale de mai târziu sunt acum din ce în ce mai recunoscute, atât pe piața de artă, cât și în expozițiile muzeale.

ernst ludwig kirchner, sertigtal im herbst, 1925 1926

Ernst Ludwig Kirchner, „Sertigtal im herbst”, 1925-1926

Unele dintre peisajele montane pe care le-a pictat în Elveția – precum și lucrări anterioare – sunt expuse la Muzeul Kirchner Davos, fondat și deținut de Fundația Ernst Ludwig Kirchner. Muzeul este închis publicului în timpul Forumului Economic Mondial.

În perioada 9 februarie – 4 mai 2025, instituția muzeală va prezenta o expoziție axată pe cadrele pe care Kirchner le-a realizat (și adesea le-a pictat) pentru lucrările sale.

La a doua sa vizită la Davos, în mai 1917, Kirchner ajunge într-o stare de sănătate precară, însoțit de o infirmieră. Locuiesc pe Stafelalp într-o cabană de munte. „Este foarte frumos aici sus… și aș putea picta atât de mult, dacă nu aș fi atât de slăbit”, scria el. La sfârșitul lunii august, prietenul lui Kirchner, artistul belgian Henry van de Velde, îl vizitează și îl sfătuiește să se mute într-un sanatoriu pe malul lacului Constanța. În această perioadă de criză, Kirchner se concentrează în principal pe gravuri și desene.

kirchner, bergwald, 1918, 1929, davos museum

Ernst Ludwig Kirchner, „Bergwald”, 1918 -1929

Kirchner se întoarce la Davos în iulie 1918, iar în septembrie se mută într-o casă cu curte numită In den Lärchen. Pictează peisaje alpine panoramice, asemănătoare tapițeriei, și creează mobilier și sculpturi pentru locuința sa.

Cafeneaua Schneider

În timpul anilor petrecuți la Davos, Kirchner frecventează cafeneaua Schneider și face schițe regulat clienților acesteia. De la mijlocul anilor 1920, el dezvoltă ceea ce a numit „noul său stil”, căutând să „recreeze imaginea interioară cu forme abstracte”. Cel mai important proiect al său de la sfârșitul anilor 1920 este planificarea unei serii de fresce pentru sala de banchete a Muzeului Folkwang din Essen; de asemenea, își îndreaptă atenția către pictura nudurilor în natură.

Ascensiunea naziștilor

Kirchner rămâne puternic dependent de o piață germană care pare din ce în ce mai precară la începutul anilor 1930. În 1934, la un an după preluarea puterii de către naziști, directorul de la Folkwang este concediat, iar frescele lui Kirchner nu sunt niciodată realizate. Din 1936, Kirchner reîncepe să ia morfină pentru durerile intestinale. În 1937, lucrările sale din muzeele germane sunt confiscate ca „artă degenerată”. Un prieten a relatat că Kirchner a distrus sculpturi și desene și a folosit unele dintre cele mai bune picturi ale sale ca ținte de antrenament. La 15 iunie 1938, la trei zile după ce și-a retras cererea în căsătorie față de Schilling, se împușcă (deși recent sinuciderea sa a fost contestată). Este înmormântat lângă casa sa, la cimitirul Waldfriedhof din Davos.

Foto credit: Muzeul Kirchner Davos, Ernst Ludwig Kirchner, „Mondaufgang auf der Stafelalp”