Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Evoluția piețelor de artă în 2022 – Germania, în creștere. Hong Kong, ușoară scădere. Franța a stabilit noi recorduri
grisebach beckmann, autoportret, licitatie

Evoluția piețelor de artă în 2022 – Germania, în creștere. Hong Kong, ușoară scădere. Franța a stabilit noi recorduri

Piața de artă din Germania tocmai și-a încheiat cea mai bună perioadă de 12 luni, după doi ani consecutivi de creștere. La Hong Kong a fost înregistrată o scădere față de 2021, iar piața din Franța a rămas înfloritoare în 2022.

GERMANIA

Lucrări de artă de Max Beckmann și Ernst Ludwig Kirchner au înregistrat cele mai bune rezultate la licitații în Germania anul acesta. În total, peste 43.000 de opere de artă au fost licitate în 2022, generând venituri de peste 357 de milioane de dolari.

În 20 de ani, piața germană de artă a crescut cu 315% în valoare și cu 65% în volum, în principal datorită succesului artiștilor născuți în țară, ale căror prețuri cresc constant pe fondul cererii mari la nivel internațional.

Artmarket by Artprice a analizat primele trei rezultate ale acestui an remarcabil în Germania, Hong Kong și Franța.

Max Beckmann

Vânzarea unui autoportret excepțional de Max Beckmann la 1 decembrie, care a generat un rezultat de 24,4 milioane de dolari, a făcut obiectul unui articol publicat pe Artmarketinsight pe 9 decembrie.

Articolul a analizat câteva dintre aspectele legate de decizia de a vinde lucrarea în Germania: „Decizia vânzătorului de a expedia o pânză atât de importantă unei case de licitații germane nu a fost una ușoară, deoarece lucrările de această calitate sunt vândute în general prin New York sau Londra. Capitalul englez reprezintă cea mai mare parte din cifra de afaceri a lui Beckmann la licitații (56% din cifra de afaceri totală din ultimul deceniu… înainte de vânzarea autoportretului). Piața germană a generat și o treime din cifra de afaceri a artistului, dar cel mai mare rezultat anterior pentru una dintre lucrările sale din Germania a fost de 6,4 milioane de dolari pentru „Weiblicher Kopf in Blau und Grau (Die Ägypterin)” (1942), o altă capodoperă a artistului (și cel mai scump artist de pe piața germană de licitații de artă). Alegând să treacă prin Grisebach GmbH și nu prin Christie’s sau Sotheby’s, vânzătorii de la Selbstbildnis gelb-rosa și-au demonstrat încrederea în piața germană. Miza a fost într-adevăr mare, deoarece pictura a primit cea mai mare estimare pentru un tablou oferit vreodată în Germania. Dar pariul a dat roade, iar Selbstbildnis gelb-rosa a devenit cea mai scumpă operă de artă vândută vreodată pe piața germană a licitațiilor de artă!”.

Pe lângă acest record memorabil, Max Beckmann este o semnătură esențială pentru piața germană, care îi datorează artistului trei dintre cele mai bune cinci rezultate ale licitațiilor de artă.

Ernst Ludwig Kirchner

Al doilea mare artist de pe piața germană este Ernst Ludwig Kirchner. Pe 9 decembrie, casa de licitații Ketterer din München a vândut două lucrări importante ale lui Kirchner: „Das blaue Mädchen in der Sonne”, un ulei pe pânză pe două fețe, pentru 5 milioane de dolari, și „Hockende” pentru 4,5 milioane de dolari.

die brucke

„Das blaue Mädchen in der Sonne” este, fără îndoială, o capodoperă a expresionismului german. Contrastul puternic al culorii face din pânză o lucrare relativ unică a lui Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), iar prezentarea sa la Ketterer a reprezentat o oportunitate rară de achiziție, deoarece picturile de această calitate sunt aproape exclusiv deținute de muzee. Originară din prestigioasa colecție Hermann Gerlinger, este cea mai mare și mai scumpă lucrare Kirchner vândută vreodată pe piața de licitații din Germania și a generat al patrusprezecelea cel mai bun rezultat al lui Kirchner (pentru un tablou) după 13 rezultate mai mari obținute de Christie’s și Sotheby’s de la începutul mileniului.

Recordul absolut al lui Kirchner ajunge la 38 de milioane de dolari de la vânzarea „Berliner Strassenszene/Bäume” (1913-1914) în noiembrie 2006 la Christie’s New York.

kirchner hockende

În ceea ce privește sculptura din lemn pictată „Hockende”, dimensiunile sale modeste (37,5 x 18 x 15 cm) nu i-au descurajat pe pasionații care au fost în mod clar încântați de o ocazie atât de rară.

În ultimele trei decenii, aproximativ douăzeci de sculpturi ale lui Kirchner au fost licitate.

Artistul nu numai că a produs puține, dar dintre cele 140 de sculpturi care au fost identificate până în prezent, aproape 80 s-au mai păstrat, celelalte fiind distruse de naziști sau chiar de artist.

Raritatea explică probabil de ce „Hockende”, cu o estimare ridicată de aproximativ un milion de dolari, a depășit acest preț pentru a ajunge la 4,5 milioane de dolari, al doilea cel mai mare rezultat de licitație al lui Kirchner pentru o sculptură (recordul său de sculptură este de 8 milioane de dolari pentru un alt dansator din lemn – „Tänzerin mit gehobenem Bein” (1913) – adjudecat la Christie’s din New York (2015).

Figură centrală în grupul Die Brücke pe care l-a fondat împreună cu Fritz Bleyl, Erich Heckel și Karl Schmidt-Rottluff în 1905, lucrările lui Ernst Ludwig Kirchner sunt vândute de obicei prin licitatorii americani și britanici, dar în acest an Germania a reușit să păstreze lucrările pentru beneficiul pieței sale interne: lucrări ale expresionistului german în valoare de aproape 14,5 milioane de dolari au fost tranzacționate la licitații locale în 2022, comparativ cu doar 365.000 de dolari în Statele Unite.

HONG KONG

Dacă în 2021, licitațiile de artă din Hong Kong au generat o cifră de afaceri totală record de 1,7 miliarde de dolari din peste 6.900 de opere de artă vândute, anul acesta, totalul provizoriu este de peste 1,2 miliarde de dolari de la aproximativ 6.200 de loturi vândute până la jumătatea lunii decembrie.

Deși în scădere, aceasta este totuși o performanță impresionantă. Artprice by Artmarket a analizat cele mai remarcabile trei rezultate din HK în 2022, care ilustrează deschiderea pieței din Hong Kong – și pe larg, a pieței chineze – către artiști din diferite medii și de diferite origini. Rezultatul de top a fost marcat pentru un peisaj de Zhang Daqian, care a stabilit un nou record de licitație pentru artistul clasic preferat din China, la aproape 47 de milioane de dolari.

Zhang Daqian

zhang daqian, landscape

„Landscape after Wang Ximeng”, fascinant peisaj pictat de Zhang Daqian, a stabilit un record de licitație, după ce a fost vândut prin Sotheby’s Hong Kong pentru suma de 47 de milioane de dolari americani. Licitația pentru acest tablou a durat 18 minute, timp în care au fost depuse mai mult de 50 de oferte. Lotul a devenit și cea mai valoroasă pictură chineză vândută vreodată la Sotheby’s. Peisajul pictat de Zhang Daqian (1899 – 1983) în cerneală albastru și verde pe mătase, conturat cu vopsea aurie, a fost cumpărat de un colecționar privat din Asia pentru 47,21 de milioane de dolari.

Zao Wou Ki

Anul acesta, cel mai bun rezultat din Hong Kong pentru o lucrare a marelui artist chino-francez Zao Wou Ki a fost de 35,4 milioane de dolari pentru „29/09/64” (1964) la Christie’s în mai. Pictura a fost creată după ce Zao s-a mutat într-un studio spațios din cartierul Montparnasse din Paris, permițându-i să experimenteze cu pânze de format mare, ca aceasta, de aproape trei metri și jumătate. Până în acest an, lucrările lui Zao Wou-Ki au generat aproape 66 de milioane de dolari în Hong Kong, o performanță impresionantă care îl plasează pe artist în Top 25 provizoriu al clasamentului artprice global al artiștilor după cifra de afaceri la licitații în cursul anului 2022.

Gerhard Richter

În 2022, lucrările lui Gerhard Richter au generat peste 190 de milioane de dolari la licitație, inclusiv 44 de milioane de dolari în Hong Kong, aproape 49 de milioane de dolari la Londra și peste 90 de milioane de dolari la New York, care rămâne piața principală pentru cele mai importante picturi ale sale. Lucrarea „Abstraktes Bild” (1990), ulei pe pânză, a fost adjudecată la Sotheby’s pentru 25,5 milioane de dolari.

FRANȚA

În ciuda unui context global ultra-competitiv, piața licitațiilor de artă din Franța pare să fie înfloritoare și chiar a dat un nou impuls de la primul total de anul trecut peste pragul de miliard de dolari.

Având în vedere că 2022 pare a fi al doilea cel mai bun an din istoria sa, s-ar putea argumenta că piața franceză se află la un punct de cotitură important. Privind cele mai bune trei rezultate ale licitațiilor de artă în Franța anul acesta, pragul de 20 de milioane de dolari a fost depășit de trei ori, piața franceză fiind capabilă să stabilească noi recorduri globale de licitații pentru artiști la fel de importanți precum Jean-Siméon. Chardin și Michelangelo.

Alberto Giacometti

„Femme qui marche”, sculptură în bronz, de Alberto Giacometti, a fost vândută în iunie, la Christie’s, pentru 28,4 milioane de dolari. Creată în 1932-36, această statuie a fost turnată în 1955 de turnătoriile Fiorini și Carney într-o ediție de 4 plus 1 de artist. Alte două piese au fost create ulterior. O lucrare a artistului din aceeași matriță este păstrată de Fundația Giacometti.

Jean-Siméon Chardin

chardin

„Le Panier de fraises des bois”, capodoperă a lui Jean-Siméon Chardin, a fost adjudecată la Artcurial, pentru 24,3 milioane de euro, cu mult peste estimarea stabilită între 12 și 15 milioane de euro. Un record pentru artistul de secol XVIII, specialist în lucrări cu naturi moarte. Colecționarul newyorkez Adam Williams a cumpărat opera.

Michelangelo

desen michelangelo

Un desen de Michelangelo a fost adjudecat la 23 de milioane de euro, cu taxe, la Christie’s Paris, un record pentru un desen al maestrului italian, potrivit casei de vânzări. Datând de la sfârşitul secolului XV, acest desen, ce reprezintă un bărbat nud, în picioare, încadrat de alte două personaje în fundal, a fost realizat cu stilou şi cerneală maro. Desenul a fost pus în vânzare în 1907, la  Hôtel Drouot, la Paris, ca fiind clasificat „Şcoala lui Michelangelo”, înainte de a fi atribuit abia în 2019, în cadrul unui inventar pentru o colecţie privată franceză.