Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Emily Kame Kngwarray, între estetica abstracției occidentale și tradițiile culturale aborigene
alhalker, emily kame kngwarray

Femei în artă – Emily Kame Kngwarray, între estetica abstracției occidentale și tradițiile culturale aborigene

Emily Kame Kngwarray (cca. 1910 – 1996), artistă de origine Anmatyerr, este unul dintre cei mai importanți pictori din lume care au apărut în secolul al XX-lea. Și-a dedicat ultimii ani picturii, creând lucrări care încapsulează experiența și autoritatea pe care le-a dobândit de-a lungul unei vieți extraordinare.

Lucrând într-un colț îndepărtat din nord-vestul deșertului Simpson, Emily Kame Ngwarray a devenit în ultimul deceniu al vieții sale probabil cea mai cunoscută și mai căutată artistă australiană a timpului său.

O figură de prim rang în ceremonialul oriental Anmatyerr, Ngwarray a fost și artista în lucrările căreia mulți australieni albi au simțit pentru prima dată forța unei arte indigene – între estetica abstracției occidentale și tradițiile culturale aborigene.

Tabloul „Untitled (Alhalker)” din 1992 al lui Ngwarray a fost perceput ca o cartografiere lirică a țării, o poetizare a deșertului în floare sau pur și simplu ca o pictură abstractă spectaculoasă. Alhalker, ținutul deșertic în care s-a născut Ngwarray, este ancorat de o stâncă sacră sub forma unui monolit spectaculos arcuit și modelat de capriciile mediului aspru al deșertului. Încă de la început, Alhalker a fost centrul și sfârșitul artei lui Ngwarray.

Emily Kam Ngwarray a atins maturitatea artistică ca femeie în vârstă de șaptezeci de ani, convertită nu de mult timp la tehnicile de pictură pe pânză, dar având în spate zeci de ani de pictură în context ceremonial și de activitate în cadrul Utopia Women’s Batik Group – precum și o viață de îngrijitor de cămile și de crescător de animale, potrivit Art Gallery New South Wales. În cei opt ani extraordinar de prolifici de pictură profesională, ea a produs pânze magnifice în care pare să fi urmărit viziuni esențialiste ale multiplicității și conectivității țării sale, așa cum sunt imaginate în termenii energiilor sale organice. Trasăturile vitale ale lui Ngwarray se conformează și par să se extindă dincolo de codurile clanului său, în abstractizări ale semnelor ceremoniale și imagini ale florei și faunei țării sale.

La începutul anilor 1990, Ngwarray a dezvoltat o tehnică de pictură care a întruchipat literalmente sentimentul ei de ritmuri explozive, dar ordonate, ale lumii naturale: ea a lucrat energic pânza cu puncte fluide sau pete de culoare care au format un strat pulsatoriu peste fundamentele „cartografiate” ale picturilor sale. Mai târziu, a îmbrățișat austeritatea compozițiilor cu dungi în lucrări precum „Untitled (Awely)” din 1994, și în picturile „Yam Dreaming”, înainte de a crea remarcabilele abstracțiuni gestuale în blocuri din 1996, ultimul an al vieții sale.

emily kame kngwarray ntange dreaming

Emily Kam Kngwarray, Anmatyerr people, Ntang Dreaming, 1989 (c) National Gallery of Australia

National Gallery of Australia a vernisat recent o retrospectivă amplă a operei lui Emily Kame Kngwarray, reunind cele mai importante lucrări ale ei, de la primele textile batik dinamice până la picturile monumentale pe pânză de mai târziu. Expoziția, deschisă până pe 28 aprilie 2024, cuprinde și o colaborare audiovizuală cu comunitatea artistei, cu cântecele care au inspirat lucrările lui Kngwarray, țesute printr-o serie de peisaje sonore imersive, și tururi audio. Retrospectiva „Emily Kame Kngwarray” cuprinde picturi, textile și lucrări pe hârtie extrase din colecții internaționale și naționale. Multe lucrări inedite din colecții private sunt incluse în expoziție alături de noi achiziții de lucrări fundamentale ale artistei în colecția națională australiană.