Femei în artă – Gertrude Abercrombie și introspecția melancolică
Gertrude Abercrombie, artistă americană influentă în prima jumătate a secolului XX, a realizat începând cu anii 1930, picturi ale unor peisaje deosebite ca luminate de Lună.
Zeci de lucrări tulburătoare și captivante ca acestea vor figura într-o expoziție la Carnegie Museum of Art din Pittsburgh, care este prezentată ca fiind cea mai cuprinzătoare expoziție Abercrombie organizată vreodată. Ea va fi inaugurată în 18 ianuarie 2025 și va rămâne deschisă până la începutul lunii iunie.
Gertrude Abercrombie (1909 – 1977) a fost o figură importantă a scenei artistice din Chicago la mijlocul secolului trecut și o forță creatoare care, din anii 1930 până la moartea sa, a produs picturi enigmatice populate cu obiecte și figuri cu semnificație personală. Cu o mână iscusită, un vocabular simbolic concis și o paletă restrânsă, ea a creat imagini puternice care vorbesc despre natura sa volatilă și despre psihologia sa evolutivă ca artist. Pisici, bufnițe, melci, uși, luni, copaci pustii, scoici, drumuri care se bifurcă și figuri mascate converg în lucrările sale misterioase, care sugerează o viață de introspecție melancolică și luptă emoțională. Pornind în mod constant de la propriile vise ca material sursă, Abercrombie spunea: „Întreaga lume este un mister”.
Limbajul personal al lui Abercrombie se bazează pe abordări suprarealiste și de realism magic pentru a cerceta în profunzime natura lucrurilor.
În 1932, Abercrombie și-a început cariera de artist profesionist, când a obținut un loc de muncă în cadrul Proiectului Federal de Artă al Administrației pentru Progresul Lucrărilor (WPA/FAP), în perioada 1935 – 1940.
Ea și-a expus lucrările inclusiv în expoziții anuale ale Institutului de Artă din Chicago și în locuri avangardiste precum Katharine Kuh Gallery. Până la sfârșitul anilor 1930, Gertrude Abercrombie își dezvoltase stilul matur, creând picturi executate riguros, populate de simboluri personale care pulsează misterul și care au fost identificate cu suprarealismul, realismul magic și fantasticul.
Ea a lucrat în această direcție tot restul carierei, dar producția ei a scăzut treptat spre sfârșitul vieții din cauza problemelor de sănătate continue. Abercrombie era cunoscută și ca gazda unor petreceri și jam sessions la care participau prietenii ei artiști, scriitori și muzicieni de jazz.
Fotografie principală: Gertrude Abercrombie, „Charlie Parker’s Favorite Painting”, 1946; Ackland Art Museum, The University of North Carolina at Chapel Hill