Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Frauda, principala preocupare a colecționarilor de artă – Raport
future

Frauda, principala preocupare a colecționarilor de artă – Raport

Colecționarii de artă consideră că frauda și proveniența lucrărilor reprezintă cel mai mare risc pentru colecțiile lor, devansând alte probleme, cum ar fi deteriorarea operelor în timpul călătoriilor, deteriorarea naturală și dezastrele ecologice, potrivit unui raport recent publicat de compania de asigurări Chubb.

Au fost chestionați 800 de nord-americani bogați – întrebați cum își văd averea, ce prețuiesc cel mai mult, la cine apelează pentru sfaturi financiare și ce îi îngrijorează cel mai mult. Dintre aceștia, 68% nu se consideră bogați, inclusiv cei cu active investibile de peste 10 milioane de dolari, iar 81% sunt colecționari. Cei mai mulți au declarat că au colecționat obiecte de artă, bijuterii, mașini, vinuri și alte obiecte de valoare care îi pasionează, iar mai mult de o treime (aproximativ 38%) au spus că au colecționat aceste obiecte ca investiții.

Preocuparea pentru ca aceste investiții să își păstreze sau să își sporească valoarea este probabil un motiv important, astfel că 87% dintre colecționari au răspuns că cel mai mult îi îngrijorează riscul de fraudă în domeniul artei. Daunele produse în timpul călătoriei și transportului sunt motive pentru 86% dintre cei chestionați.

În ultimii ani au fost dezvăluite numeroase fraude și probleme de proveniență, iar printre exemplele recente se numără confiscarea și furtul unor statui de la Cleveland Art Museum și de la Walter P. Chrysler Museum, repatrieri de la Metropolitan Museum of Art în Cambodgia și Thailanda, scandalul în curs de desfășurare la British Museum cu privire la 2.000 de obiecte dispărute, scandalul privind falsele tablouri Basquiat de la Orlando Museum of Art.

Polițele de asigurare ale Chubb pot plăti taxele legale asociate și apărarea titlului de proprietate, dar nu oferă protecție privind frauda în sine. În cazul în care e descoperit că o lucrare este falsă sau furată și este supusă repatrierii, această pierdere devine responsabilitatea exclusivă a colecționarilor de artă.

Pentru a preveni o pierdere de investiție care ar putea ține primele pagini ale ziarelor din cauza unei fraude, colecționarii sunt sfătuiți să cumpere din surse de încredere, să solicite documente de proveniență și să consulte experți terți, cum ar fi conservatorii criminaliști.

Transportul și accidente provocate de musafiri, probleme frecvente

În realitate, spun asiguratorii, este mult mai probabil ca lucrările de artă să fie deteriorate în timpul călătoriei, transportului, prin intermediul împrumuturilor către muzee sau al expedierilor către case de licitații sau galerii de artă și, astfel, să fie solicitate despăgubiri. Incidentele banale – cum ar fi un pahar de vin roșu vărsat sau distrugerea unui tablou cu un cuțit sau cu o furculiță în timpul unui cocktail – sunt motive frecvente pentru cererile de restaurare și reparații.

Faptul că lucrările de artă grele și fragile sunt atârnate incorect poate de asemenea să provoace „probleme importante”, dacă instrucțiunile artiștilor nu sunt urmate corect. Este recomandat colecționarilor să apeleze la un profesionist în domeniul artei la fiecare 10 ani, pentru a verifica echipamentul de instalare.

Dacă în jur de 75% dintre respondenți se tem de furturi, incendii și dezastre naturale, în jur de 50% se tem că operele lor de artă ar putea avea de suferit în accidente provocate de copii, animale de companie și musafiri.