Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Artista Ana Maria Szöllösi: „Rescriu narațiuni personale și simt că e o cale de a mă cunoaște”
ana maria szöllösi, the stamps, gaep, accelerator, curatorial.ro

Artista Ana Maria Szöllösi: „Rescriu narațiuni personale și simt că e o cale de a mă cunoaște”

Artista Ana Maria Szöllösi face parte din programul de mentorat și producție Accelerator, iar în expoziția „Back to Where It All Began” de la galeria bucureșteană Gaep prezintă trei lucrări în care explorează ideea de spațiu și percepția lui.

„Vacarme”, ulei și pastel pe pânză, „Tight”, linogravură, și „The Stamps”, ulei și grafit pe pânză, sunt expuse, alături de lucrări create de alți nouă artiști emergenți din program, până pe 13 mai.

ana maria szöllösi, tight, gaep, accelerator, curatorial.ro

Ana Maria Szöllösi, „Tight”. Credit foto: curatorial.ro

Pentru următoarea etapă a Accelerator, când toți artiștii vor realiza lucrări pentru spațiul public, Ana Maria Szöllösi pregătește o lucrare imersivă. „Mă scoate puțin din mediul meu și sunt curioasă ce formă finală și ce impact va avea”, spune ea într-un interviu acordat curatorial.ro.

Artista vorbește despre practica proprie, despre modul în care grație mentorilor din program i-a fost modelată capacitatea de a vedea cariera artistică – mai ordonată și ancorată în realitate -, despre importanța imaginii sale de artist, de a aparține unei comunități artistice și de a lua în considerare latura financiară și scopul fiecărei lucrări produse.

Ana Maria Szöllösi (n. 1994) locuiește și lucrează în Timișoara, unde a absolvit Facultatea de Arte și Design, în 2018. A studiat cu bursă la Academia de Arte „Jan Matejko” din Cracovia (Polonia) și la Universitatea Aristotel din Salonic (Grecia).

ana maria szollosi vacarme, 2023, accelerator mentorat.ro

Ana Maria Szöllösi, „Vacarme”. Credit foto: accelerator mentorat.ro

În practica ei artistică, se identifică în principal cu limbajul picturii, dar și cu cel al fotografiei analogice, fiind de multe ori interesată de intersecția dintre aceste două medii. Lucrând predominant cu pictura abstractă, se folosește de acest mediu să transpună în plan spațial elemente onirice sau care țin de subconștient. Folosește simboluri ce reprezintă indicii cu privire la ideile captate în lucrări. Acest mod de a articula și conceptualiza spații și simboluri prin pictură funcționează pentru ea ca o cale de acces către un plan personal din care observă mediul înconjurător și autodefinește un mod de raportare la acesta.

szöllösi ana, foto albert kaan tilkioglu

Ana Maria Szöllösi. Credit foto: Albert Kaan Tilkioglu

Cum a fost parcursul tău până acum în programul Accelerator?

Ana Maria Szöllösi: Stagiul de mentorat mi-a dat oportunitatea de a învăța de la oameni cu experiență, care mi-au oferit ghidare, îndrumare și feedback pentru a mă ajuta să-mi dezvolt abilitățile. În timpul acestui proces, am asimilat multe informații și experiențe, cum ar fi strategii și comunicare eficientă, abordări diferite în procesul de creație și un cumul de informații pe care nu le-aș fi putut accesa decât dacă aș fi trecut prin acele lucruri, fie că vorbim despre relația artist – galerii comerciale, fie că vorbim despre perspectiva prin care ne manageriem propriul laborator artistic.

Am avut parte de sesiuni fizice de mentorat, care au avut loc în București, la galeria Gaep, împreună cu mentorii invitați și colegii din proiect, care consider că au fost și ei mentori, la rândul lor, odată cu discuțiile la care am participat cu toții. Cred că a fost esențial faptul că am avut parte și de aceste întâlniri față în față și nu s-a întâmplat totul doar online, deoarece am avut mult mai multă libertate și entuziasm pe parcursul laboratoarelor. Atmosfera a fost naturală. Este mai greu să ai parte de asta atunci când discuți online.

În plus, informațiile asimilate în timpul programului Accelerator simt că-mi influențează și schimbă modul în care abordez acum sarcinile și etapele din procesul artistic. Am dobândit capacitatea de a vedea cariera artistică dintr-o perspectiva diferită, și anume mai organizată și ancorată în realitate. Mi s-a confirmat încă o dată că este importantă perseverența și consistența în practica pe care o fac.

Cum îți influențează practica informațiile asimilate pe parcursul stagiului de mentorat?

Ana Maria Szöllösi: În primul rând, mă gândesc la felul în care m-a motivat acest întreg proiect și faptul că am simțit cum s-a sedimentat informația parcursă alături de echipa de mentori. Am observat cum întâmpin diferite etape ale mentoratului având mai multă încredere în mine, iar subiectele abordate în timpul stagiului sunt foarte actuale.

Cred că este foarte important să fii îndrumat la momentul potrivit, iar până acum n-am avut parte de un proiect în care să discutăm degajat în raport cu practicalitatea informațiilor pe care le aveam despre ecosistemul artei contemporane. Orice artist care este proaspăt ieșit în lumea artei nu știe la ce sa se aștepte și cum să gestioneze diferite experiențe cu care se confruntă în drumul lui. Cred în continuare că nu există o rețetă care garantează succesul, dar cu siguranță au ajutat mult discuțiile și temele abordate de mentori, precum și felul în care a trebuit să ne imaginăm diferite idei de proiecte și cum vedem fiecare aceleași provocări.

Care este principalul lucru pe care l-ai aflat, învățat, adoptat?

Ana Maria Szöllösi: Aș spune mai degrabă că sunt câteva lucruri pe care le-am realizat odată ce am început sesiunile de mentorat la București. Mi-am dat seama că este important să iau mai mult în considerare și latura financiară și să mă intereseze ce anume urmăresc cu producția fiecărei lucrări. Totodată, am început să țin cont mai mult de felul în care mă organizez și ce înseamnă imaginea mea de artist.

Am simțit că am avut parte de multe informații noi și am preluat ce aveam eu nevoie, și, mai mult, ceea ce simțeam că ar lipsi ca să evoluez în continuare și să fiu angrenată într-un context artistic favorabil mie. Acest cumul de experiențe mi-a dat încredere în mine și, odată cu dialogurile avute cu mentorii și colegii din proiect, simt că am căpătat o viziune proaspătă asupra multor aspecte care fac parte din integrarea artiștilor în societatea contemporană. Aceste interacțiuni s-au simțit și după sesiunile de mentorat, prin reflecții asupra lor și discuții născute cu colegii de atelier din clădirea unde activez în Timișoara – cu atelierul de lucru. Cred că am ajuns să apreciez mult importanța unei comunități artistice din care să faci parte, și asta mi s-a confirmat și datorită mentoratului și viziunilor membrilor din proiect.

Cele trei lucrări expuse la Gaep se înscriu într-o temă preferată a ta – reprezentarea percepției. Spune-ne mai multe despre ele, despre simbolurile folosite și despre felul în care redai spațiul pe pânză.

Ana Maria Szöllösi: Cred în inspirația care vine din viața în afara atelierului și momentele petrecute cu oameni diverși; de la inspirația care poate surveni după o discuție interesantă cu un prieten sau relațiile interumane, cât și aprecierea frumuseții pe care o are lumea de oferit; călătorii, arhitectura, orice eveniment natural care te marchează. Simt că aceste fragmente alterează percepția într-un mod destul de intens încât să mă preocupe și să conteze în practica mea artistică. Anumite particularități pe care le asociez cu momente diferite din memoria mea ajung sa devină într-un fel simboluri integrate în picturile mele, pot fi detalii arhitecturale sau obiecte care se regăsesc în spațiu, dar totodată ajung să transpun și latura emoțională care îmi influențează percepția asupra unor experiențe mai pronunțate.

Mă preocupă în general felul în care pot reda un spațiu în lucrare în care să cuprind și componenta emoțională. Îmi tot amintesc frânturi de clădiri care-mi dădeau diverse trăiri și aveam un fel de joc când eram copil, trebuia cumva să reușesc să explorez toate camerele oricărei case în care ajungeam în vizită. Am în continuare acest interes în a simți spațiile din jur și se transpune în pictura pe care o fac. Simt că memoria mea nu e foarte precisă și ajunge să distorsioneze anumite elemente și îmi place să mă folosesc de asta. Într-un fel, rescriu niște narațiuni personale și simt că e o cale de a mă cunoaște.

În general, ce anume te inspiră în demersul tău artistic?

Ana Maria Szöllösi: Cred că noutatea ar fi pe primul loc dacă ar fi să aleg intuitiv primul gând sinonim pentru mine cu creativitatea. Probabil că orice om care-și observă demersul creativ și este interesat să se cunoască simte importanța „noului”.

Consider că e importantă stabilitatea și o oarecare rutină în viața mea de zi cu zi. Dar, ca să mă uit diferit la lucruri, din când în când, ajută foarte mult ceva nou, fie o călătorie, fie o interacțiune neașteptată. Pentru mine, senzația pe care o am atunci când vizitez anumite locuri noi este însoțită de euforie și un entuziasm de a privi lumea cu mai multă apreciere și iubire. Cred că și capacitatea de a trăi în prezent este importantă în practica mea – și aici mă inspiră felul în care trăiesc și percep copiii, lumea înconjurătoare.

În opinia ta, ce dă originalitatea unui artist? Este ceva înnăscut sau trebuie căutată?

Ana Maria Szöllösi: Simt că este o căutare continuă și înnăscută spre a transmite un mesaj într-o manieră sau alta – atunci când ești artist. Cred că e un anume fel de a vedea lumea și curajul de a-ți susține punctul de vedere este o nevoie pe care o avem toți, dar ea capătă diferite forme. Nevoia mea, ca persoană, de a filtra trăirile și de a fi în pace cu mine constituie motorul din spatele creației.

Ce ne poți spune despre următorul tău proiect în cadrul Accelerator?

Ana Maria Szöllösi: Următorul proiect din cadrul Accelerator mă scoate puțin din mediul meu și sunt curioasă ce formă finală și ce impact va avea. Va fi o lucrare în spațiul public și detaliul pe care vreau să îl dezvălui este că va putea permite trecerea vizitatorilor dintr-o parte în alta.