Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Legătura creativă și complicată a lui Manet cu Morisot
berthe morisot

Legătura creativă și complicată a lui Manet cu Morisot

Édouard Manet a avut un impact de neșters asupra lui Berthe Morisot, ca persoană și artist. Morisot a fost model pentru Manet de peste zece ori între prima lor întâlnire din 1868 și 1874, când Morisot s-a căsătorit cu fratele artistului, Eugene. Totuși, înainte de uniunea lor, Manet i-a trimis lui Morisot violete, tablouri și scrisori – dintre care una, în mod miraculos, a apărut într-o expoziție în 2019. Apropierea aparentă a relației lor, împreună cu scrisorile lui Morisot către sora sa, i-a făcut pe mulți să creadă că artiștii erau îndrăgostiți.

Berthe Morisot a crescut într-o familie burgheză. Mama ei, care era descendentă îndepărtată a celebrului pictor rococo Jean-Honoré Fragonard, a încurajat-o pe Morisot și pe sora sa Edma să ia cursuri de pictură. Talentele lor unice i-au uimit atât de mult pe instructorul lor încât acesta le-a recomandat celor două să devină pictori profesioniști.

Morisot a expus la Salonul de la Paris în 1864. Într-o primăvară, patru ani mai târziu, ea și sora ei se aflau în spatele șevaletului la Luvru, când pictorul Henri Fantin-Latour l-a adus pe Manet să le întâlnească. În acel moment, Manet dobândise deja notorietate odată cu debutul lucrării sale „Le Déjeuner sur l’herbe” (1863-64). La fel ca Fantin-Latour, a fost rapid cucerit de studenta în vârstă de 27 de ani.

Lui Édouard Manet i-a plăcut munca ei. Acesta i-a dedicat o scenă din port pe care a pictat-o ca fiind o capodoperă, a păstrat trei lucrări de Morisot în dormitorul său și i-a cumpărat un șevalet de Crăciun. „Cred că are un temperament categoric fermecător, îmi place foarte mult”, i-a scris Morisot surorii sale în 1869. Dar, Manet era căsătorit, iar Morisot dorea să rămână o persoană „respectabilă”.

Speculaţii

Ei au rămas apropiați – ea concurând pentru afecțiunea lui, iar el, cred mulți, canalizându-și ardoarea prin numeroasele portrete pe care i le-a făcut, începând cu „The Balcony” (1868-69). „Când Manet o pictează pe Victorine, o pictează ca pe un obiect frumos”, a notat un contemporan, referindu-se la cea mai faimoasă muză a lui Manet până în acel moment. „Când o pictează pe Berthe, o pictează cu dragoste și tandrețe”. Astfel de discuții au generat studii întregi despre portretele lui Manet cu Morisot.

Dacă cei doi au devenit sau nu iubiți este o chestiune care face obiectul unor speculații ample. Publicaţia New Criterion spune că și-au ars corespondența când ea s-a căsătorit. Cu toate acestea, scrisorile lui Morisot către sora ei arată că flirtul lor nu a fost întotdeauna o încântare. Manet a început să o picteze pe Eva Gonzalez, o tânără în vârstă de 20 de ani, păstrând lucrările ei și pe ale lui Morisot într-o competiție perpetuă care a alimentat nesiguranța cunoscută a celei din urmă.

Morisot a respins insistențele mamei ei de a-i găsi pereche, dar a acceptat sugestia lui Manet de a se căsători cu fratele lui. „Am găsit un bărbat onest și excelent care, cred, mă iubește sincer”, i-a scris Morisot surorii sale după nuntă. Eugene a sprijinit-o pe Marisot fără rezerve, fiindu-i manager pe tot parcursul carierei sale.