Un Chagall furat de naziști va fi retras din colecțiile naționale franceze pentru a fi restituit
Adunarea Națională din Franța a analizat marți proiectul de lege ce permite restituirea a 15 opere de artă furate evreilor. Printre ele, un tablou de Marc Chagall, „Le Père”.
Vizitatorii Muzeului de Artă și Istorie a Iudaismului din Paris puteau admira un tablou de Chagall care îl înfățișa pe tatăl artistului. Peste câteva luni, portretul va părăsi acest muzeu național pentru a fi restituit moștenitorilor unui anume David Cender. Traseul operei, extravagante, este o reflectare a destinului fragmentat și, din fericire, plin de întorsături de situație, a jefuirii evreilor, scrie Le Figaro.
Pictat în 1911 la Paris
Marc Chagall, stabilit la Paris în La Ruche, reședință a artiștilor, a pictat acest tablou în 1911; pictorul a părăsit Franța în 1914, anul când a început conflictul, ceea ce l-a determinat să rămână departe de Franța și deci de atelierul său, până în 1922. Între timp, pânzele sale au dispărut, probabil furate. „Le Père” face parte din aceste dispariții.
Fără să se știe, tabloul a ajuns în Polonia și pus în vânzare de un negustor de artă la Varșovia, Abe Gutnajer. În 1928, David Cender, muzician și lutier polonez, îl cumpără. Dar în primăvara lui 1940, viața de lutier, care este evreu și stă la Lodz, se destramă. El și familia sa ajung în lagăr, abandonându-și bunurile – între care și tabloul de Chagall. În august 1944, momentul în care lagărul este „lichidat”, David Cender este încă în viață, nu și soția și fiica sa. Bolnav, el emigrează în 1958 în Franța, țara unde era și sora sa.
Este perioada în care Germania federală a lansat procedurile de indemnizație pentru evrei. Ca și alții, David Cender va declara furtul mai multor opere de artă, între care și tabloul de Chagall, pe care l-a intitulat „Vieil homme juif sau Juif ordonnant la prière”. El descrie opera foarte exact, strânge mărturii, între care cea a unui medic din Lodz și colecționar, supraviețuitor al lagărului de la Lodz și de la Varșovia, emigrat în Franța după război. David Cender moare cu șapte ani înainte ca Germania să-i recunoască proprietatea, precum și furtul a cărui victimă a fost.
„După război, Le Père este din nou pe piață și Chagall, care este atașat de el sentimental, îl răscumpără, probabil între 1947 și 1953”, a explicat David Zivie, care s-a ocupat de regăsirea și restituirea bunurilor culturale furate între 1933 și 1945.
După decesul său, moștenitorii lui Marc Chagall au vrut să-l doneze statului francez, împreună cu 46 de picturi, 150 de guașe și 229 de desene. Portetul face parte din acest ansamblu fabulos și este depus la muzeul Iudaismului.
Lucrările au fost aici până când a intervenit avocatul nepoților lui David Cender, moștenitorii de drept, în 2020.
Oficial, pictura aparține în continuare statului francez. Prin urmare, trebuie scoasă din colecțiile naționale pentru a fi returnată.
Printre cele 15 opere care trebuie retrase din colecțiile naționale și restituite se află și „Rosiers sous les arbres” de Gustav Klimt, păstrat la Musée d’Orsay. Tabloul a fost achiziţionat în 1980 de stat de la un negustor.
Foto credit: RMN – Grand Palais, „Le Père” de Marc Chagall