Un tablou vechi de 136 de ani ar putea fi un Van Gogh
„Elimar”, datat 1889, cumpărat de un colecționar de antichități de la o vânzare de vechituri din Minnesota pentru 50 de dolari, ar putea fi un portret de Vincent van Gogh pierdut de mult timp.
Pictura în ulei cu impasto reprezintă un pescar în timp ce își repară plasa pe un țărm pustiu și mai mulți specialiști cred că ea ar fi fost realizată în timp ce artistul se afla la sanatoriul psihiatric Saint-Paul din Saint-Rémy-de-Provence, în care s-a internat singur, între mai 1889 și mai 1890. În acea perioadă, el a pictat aproximativ 150 de pânze, inclusiv capodopere precum „Ramuri de migdal înflorit” (1890), „Iriși” (1889) și „Noapte înstelată” (1889).
Cuvântul „Elimar”, presupus a fi numele bărbatului, este desenat în colțul din dreapta jos al lucrării care măsoară 45 pe 40 centimetri.
Pictura, analizată de o echipă de specialiști
O echipă de aproximativ 20 de experți din mai multe domenii – inclusiv chimiști, curatori și avocați specializați în brevete – a fost alcătuită de firma de cercetare în domeniul artei LMI Group International din New York, care a achiziționat în 2019 lucrarea de la colecționarul de antichități, rămas anonim, pentru o sumă nedeclarată. Scopul a fost de evaluare a lucrării.
Un raport detaliat de 458 de pagini privind piesa a dezvăluit câteva detalii convingătoare. Studiind pigmenții și fibrele lucrării „Elimar”, de exemplu, președinta Scientific Analysis of Fine Art, Jennifer Mass, a constatat că numărul de fire al pânzei se potrivește cu cele fabricate în timpul lui Vincent van Gogh, la fel ca pigmenții utilizați pentru a picta lucrarea – cu excepția unuia.
Compusul organic PR-50, înrudit cu popularul pigment roșu lac de geraniu, care a creat nuanțe violete pe cerul portretului, este creditat cu un brevet francez din 1905 – 1906. Ben Appleton, avocat specializat în brevete la Wilson Gunn, a reușit să depisteze un brevet din 1883 pentru PR-50, înregistrat de Colored Materials and Chemical Products din Saint-Denis, într-o suburbie a Parisului. Prin urmare, restauratorii pot acum data și autentifica lucrările cu acest pigment la sfârșitul secolului al XIX-lea, în loc de începutul secolului al XX-lea.
A fost reamintit că Theo, fratele lui Van Gogh care locuia în Paris, îi furniza vopsea artistului.
Estimată la 15 milioane de dolari
„Analiza efectuată asupra acestui tablou deosebit oferă o perspectivă nouă asupra operei lui van Gogh, în special în ceea ce privește practica sa de reinterpretare a lucrărilor altor artiști”, declară Maxwell L. Anderson, Chief Operating Officer al LMI Group și fost director al Metropolitan Museum of Art, potrivit artnews.com. „Această asemănare emoționantă întruchipează tema recurentă a lui van Gogh a izbăvirii, un concept discutat frecvent în scrisorile și arta sa. Prin «Elimar», van Gogh creează o formă de autoportret spiritual, permițând privitorilor să vadă pictorul așa cum dorea el să fie amintit”.
Cu toate acestea, pictura trebuie să fie atribuită oficial de Van Gogh Museum din Amsterdam. Dacă este un van Gogh autentic, lucrarea ar valora aproximativ 15 milioane de dolari.