Home  /  Natură   /  Cea mai detaliată hartă tridimensională a universului
foto d.schlegel, berkeley lab

Cea mai detaliată hartă tridimensională a universului

O echipă internațională de oameni de știință a produs cea mai detaliată hartă tridimensională a universului realizată până acum.

În decurs de șapte luni, instrumentul Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI) a depășit toate înregistrările cercetării 3D a galaxiei. O componentă construită la Durham University crește câmpul vizual al telescopului folosind 5.000 de fibre optice, potrivit BBC.

Profesorul Carlos Frenk de la Institute for Computational Cosmology a spus că datele DESI vor ajuta la „dezvăluirea unora dintre cele mai intime secrete ale cosmosului”.

„Ne va ajuta să căutăm indicii despre natura energiei negre. Vom afla multe și despre materia neagră și rolul pe care îl joacă în modul în care se formează galaxiile precum Calea Lactee și cum evoluează universul”, a spus el.

Sistemul de fibră optică separă lumina din galaxii, stele și din quasari în benzi înguste de culoare. Acest lucru dezvăluie alcătuirea lor chimică, cât de departe se află și cât de repede călătoresc, permițând cercetătorilor să măsoare cât de mult și cât de repede s-a extins universul.

Analiza energiei negre și a comportamentului găurilor negre

Harta 3D finală va oferi cercetătorilor o mai bună înțelegere a energiei negre, care reprezintă 70% din univers și duce la expansiune.

DESI produce date referitoare la 11 miliarde de ani în urmă, ce pot pune în lumină universul timpuriu.

Victoria Fawcett, doctorand la Centre for Extragalactic Astronomy din Durham University, a afirmat că DESI obține obiecte mult mai puțin strălucitoare și mai roșii decât cele descoperite anterior.

„Găsim destul de multe sisteme exotice inclusiv o gamă largă de obiecte rare pe care nu am putut încă să le studiem în detaliu până acum”, a declarat ea.

Oamenii de știință folosesc informațiile și pentru a înțelege comportamentul găurilor negre medii din micile galaxii.

DESI a catalogat deja mai mult de 7,5 milioane de galaxii și este așteptat să adauge alte 2,5 milioane până la finalul ciclului său, în 2026.

Colaborarea este gestionată de Lawrence Berkeley National Laboratory din Statele Unite.

Foto: O hartă a galaxiilor folosind DESI ce arată Pământul în centru, iar fiecare punct reprezintă una din 400.000 dintre cele 35 de milioane de galaxii ce vor fi incluse în harta finală. Credit foto: D. Schlegel/Berkeley Lab