Home  /  Natură   /  Homo bodoensis – O nouă specie umană ar putea fi strămoșul direct al oamenilor moderni
homo bodoensis

Oamenii de știință au numit o nouă specie care ar putea fi strămoșul direct al omului modern, potrivit Live Science.

Noua specie propusă, Homo bodoensis, care ar fi trăit acum mai mult de jumătate de milion de ani în Africa, ar putea ajuta la aflarea modului în care strămoșii oamenilor au circulat și au interacționat pe tot globul.

Deși oamenii moderni, Homo sapiens, sunt singurii strămoși supraviețuitori, alte specii umane au cutreierat Pământul. De exemplu, cercetătorii au descoperit recent că insula Flores a fost odată căminul speciei dispărute Homo floresiensis, adesea cunoscută drept „hobbit” datorită corpului în miniatură.

A decide dacă un set de fosile umane antice aparține unei specii sau alteia este adesea o problemă controversată, deschisă dezbaterilor aprinse. De exemplu, unii cercetători sugerează că diferențele scheletice dintre oamenii moderni și oamenii de Neanderthal înseamnă că erau specii diferite. Alți cercetători susțin că, deoarece există multe dovezi genetice recente potrivit cărora oamenii moderni și oamenii de Neanderthal s-au încrucișat cândva și au avut descendenți fertili și viabili, oamenii de Neanderthal nu ar trebui considerați o singură specie.

Denumirile Homo heidelbergensis sau Homo rhodesiensis

În noul studiu, cercetătorii au analizat fosile umane datând de la aproape 774.000 la 129.000 de ani (cunoscut odată ca Pleistocenul Mijlociu și acum renumit Chibanian). Analize anterioare sugerează că oamenii moderni au apărut în această perioadă în Africa, în timp ce oamenii de Neanderthal au apărut în Eurasia.

Cu toate acestea, multe lucruri despre acest capitol-cheie în evoluția umană rămân prost înțelese – o problemă pe care paleoantropologii o numesc „încurcătura de la mijloc”.

Fosilele umane din epoca chibaniană din Africa și Eurasia sunt adesea atribuite uneia dintre cele două specii: Homo heidelbergensis sau Homo rhodesiensis.

În orice caz, ambele specii prezintă adesea multiple și contradictorii definiții ale caracteristicilor scheletice și ale altor trăsături care le-au descris.

Dovezi recente de ADN au arătat că unele fosile în Europa numite H. heidelbergensis erau de fapt de la primii oameni de Neanderthal. Prin urmare, H. heidelbergensis a fost un nume redundant în unele cazuri, notează oamenii de știință.

În mod similar, analizele recente ale multor fosile din Asia de Est sugerează acum că acestea nu ar trebui să mai fie numite H. heidelbergensis, au adăugat cercetătorii. De exemplu, multe trăsături faciale și alte trăsături observate în fosilele umane din Asia de Est din Chiban diferă de cele văzute la fosilele europene și africane de aceeași vârstă.

În plus, fosilele chibaniene din Africa sunt uneori numite atât H. heidelbergensis, cât și H. rhodesiensis. Oamenii de știință au remarcat, de asemenea, că H. rhodesiensis a fost o etichetă prost definită care nu a fost niciodată acceptată pe scară largă în știință, în parte datorită asocierii sale cu controversatul imperialist englez Cecil Rhodes.

Cum a apărut Homo bodoensis

Pentru a ajuta la rezolvarea acestei confuzii, cercetătorii propun acum existența unei noi specii, Homo bodoensis, numită după un craniu vechi de 600.000 de ani găsit în Bodo D’ar, Etiopia, în 1976.

Acest nou nume ar cuprinde multe fosile identificate anterior fie ca Homo heidelbergensis, fie Homo rhodesiensis.

Cercetătorii sugerează că Homo bodoensis a fost strămoșul direct al lui Homo sapiens, formând împreună o ramură diferită a arborelui genealogic uman decât cea care a dat naștere neanderthalienilor și misterioșilor denisoveni, despre care fosilele siberiene și tibetane au sugerat că au trăit în același timp cu verii lor de Neanderthal.

„Să dai nu nou nume unei specii este întotdeauna controversat”, a spus co-autorul studiului Mirjana Roksandic, paleoantropologist la Universitatea din Winnipeg în Canada, pentru Live Science. „Oricum, dacă oamenii încep să-l folosească, va supraviețui”.

În această nouă clasificare, Homo bodoensis va descrie majoritatea fosilelor umane chibaniene din Africa și din estul Mediteranei. Multe fosile umane chibaniene din Europa ar fi reclasificate ca oameni de Neanderthal. Numele H. heidelbergensis și H. rhodesiensis ar dispărea apoi. Prin cercetări, fosilele umane chibaniene din Asia de Est pot căpăta propriile nume.

Foto credit: Live Science