INTERVIU – Marlon James, scriitor premiat cu Booker, arată cultura jamaicană într-un mod inedit: „Suntem interesanți și contradictorii”
Marlon James, scriitor britanic de origine jamaicană premiat cu Booker în 2015, vorbește într-un interviu despre povestea lui care prezintă cultura și societatea jamaicană într-un mod inedit. „Get Millie Black” este primul lui proiect pentru televiziune și a fost lansat de platforma Max.
Serialul de cinci episoade este un thriller noir polițist spus prin ochii a cinci oameni, toți crezând că o cunosc pe adevărata Millie Black, care este de fapt cel mai misterios dintre ei. Tamara Lawrance joacă în rolul principal, iar regia este semnată de Tanya Hamilton, Annetta Laufer și Jean Luc Herbulot. Din distribuția producției HBO și Channel 4 realizate de Motive Pictures și filmate în Jamaica și Regatul Unit fac parte Joe Dempsie, Gershwyn Eustache Jnr și Chyna McQueen.
Marlon James este creatorul acestui serial, fiind, pe lângă scenarist, și producător. El a redat diverse aspecte ale propriei vieți.
„Ca jamaican homosexual, ca jamaican care trăiește în străinătate, dar care s-a întors, sunt multe lucruri în joc. A fost foarte important să fiu o persoană homosexuală publică, dar și să vorbesc despre viețile homosexualilor jamaicani într-o țară care încă se luptă cu homofobia. Și este o poveste care poate fi ignorată.
Este o poveste abordată direct, nu doar în ceea ce privește homofobia, ci și în ceea ce privește modul în care acești jamaicani își trăiesc viața. Cred că a fost foarte important pentru mine să vedem Jamaica dincolo de ceea ce se vede de obicei. Da, există plaje frumoase și oameni frumoși, dar este și o țară care se luptă să se rupă de jugul colonialismului. Este o țară care este într-un fel târâtă în prezent. Este o țară care se confruntă cu toate prejudecățile și toate fantomele. Dar este și o țară cu o cultură foarte dinamică și cu un popor efervescent. Noi suntem interesanți și contradictorii, iar complexitatea acestei țări a fost foarte, foarte importantă pentru mine. Și încă sunt multe în joc”, afirmă scriitorul.
Serialul tocmai prin asta este diferit de altele de gen. „Când implici Jamaica, când implici colonialismul și altele, vorbești despre aceste peisaje care sunt bântuite într-un fel. Deci, nu este doar noir, ci și mister. Este și suspans. Și ai un sentiment că ceva este ținut ascuns și că există ceva de descoperit, ceva de urmărit. Cred că de aceea se pretează atât de bine la mister”.
Ancheta lui Millie ne poartă din mahalalele din Kingston în casele clasei de mijloc din capitală, până la fosta elită. Tot ceea ce oamenii cred că știu despre Jamaica și cultura jamaicană este doar vârful aisbergului, spun producătorii.
Serialul arătă mult mai mult. A contat mult să fie o poveste care străbate cultura și societatea într-un mod pe care nu l-am mai văzut până acum.
Mama detectiv, principala sursă de inspirație
Marlon James a crescut într-o familie de polițiști. Mama lui a fost între primele femei detectiv de poliție în Jamaica, iar asta l-a influențat mult din diverse puncte de vedere.
„A avut o influență asupra mea chiar dinainte să încep să scriu acest serial”, spune James care mărturisește că a văzut mereu scrisul drept „o muncă de detectiv”.
„Întotdeauna am privit scrisul ca pe o muncă de detectiv. Privesc scrisul ca pe un mister de rezolvat. De obicei, când creez o poveste, personajele apar primele. Apoi îmi pun întrebări legat de ele – De ce sunt acolo? Care este povestea lor? Ce nu îmi spun? Același lucru s-a întâmplat și cu Millie. Între momentul în care a apărut Millie și momentul în care și-a dat seama despre ce este vorba se poate să fi trecut câțiva ani. Încercam doar să-mi dau seama de ce se află aici, ce nu-mi spune, ce încearcă să ascundă, ce încearcă oamenii să ascundă de ea. Și toate astea le-am primit de la mama. Mama nu punea întrebări. Ne interoga. Așadar, am adus multe informații despre modul în care mama a ajuns la capătul lucrurilor, cum ar fi să aflu cine a gătit ultima dată, sincer”.
A fost important pentru el ca Millie Black să fie un detectiv bun. „Ca cineva care vine dintr-o familie de detectivi, urmăresc multe seriale polițiste și mare parte din munca de detectiv nu este tocmai reușită. Nu dau nume, dar a fost foarte important pentru mine ca, în final, ea să fie un bbun detectiv. În plus, ea plătește pentru asta, pentru că să fii un detectiv cu adevărat bun înseamnă că probabil nu este bun în alte arii din viață”, adaugă James.
Există însă și seriale de gen care îi plac și care l-au marcat. Între ele, „Get Christie Love!”, despre o femeie de culoare detectiv în America începutului anilor ’70, „Hill Street Blues” din anii ’80 și „Law & Order” din anii ’90.
„Unul dintre scriitorii mei preferați este James Ellroy. «LA Confidential» este foarte important pentru mine – cartea și filmul. Mereu am fost atras, așadar, de tipul ăsta de ficțiune. Romanul meu «A Brief History of Seven Killings» este destul de mult un roman polițist”.
„Mă săturasem să fiu singur”. James în camera scenariștilor
Odată cu acest serial, Marlon James a fost nevoit să încerce un nou format de lucru. Și-a și dorit asta. „Mă săturasem să fiu singur. Am vrut să încerc un alt format. Mă atrăgea ideea de a scrie în colaborare. Chiar și când scriu romane, sunt influențat la fel de film și televiziune cât sunt de ficțiune”.
James, cu ceva experiență în dramaturgie, întotdeauna și-a imaginat că aici va ajunge în cele din urmă. „O mare parte din muncă a fost făcuută în trei. Poți apela la resurse pe care nu le ai neapărat de unul singur. Cred că așa, în colaborare, obții o poveste mai puternică, pentru că diferiți scriitori aduc experiențe diferite, iar atunci când scrii mai multe personaje, trebuie să ai perspectiva tuturor acestora. Scriitorii diferiți aduc perspective diferite într-o cameră. Există o magie a colaborării care nu se întâmplă altfel”.
Ce spun producătorii despre opera scriitorului
Jami O’Brien, producător executiv, și Simon Maxwell, producător executiv și CEO Motive Pictures, au fost convinși să accepte acest proiect datorită reputației și stilului de scriere ale lui Marlon James.
„Pentru mine, a fost foarte ușor. Eram un admirator al operei lui Marlon și doar ideea că el a vrut să facă acest thriller polițist care explorează atemporal teme contemporane și peisajul postcolonial, relația dintre Jamaica și Marea Britanie, dar sub forma unui thriller noir propulsiv, suna prea bine ca să ratez oportunitatea. Nici nu m-am gândit”, declară Maxwell pentru curatorial.ro.
O’Brien s-a alăturat proiectului în timpul post-producției. „Ce mi-a atras atenția și m-a încântat a fost tonul lui Marlon, dar și distribuția, care cred că este fenomenală, și am fost foarte intrigată în special de relația dintre personajele Millie și Hibiscus, care, pentru mine, este nucleul serialului”.
Serialul „Get Millie Black” este disponibil pe platforma Max, săptămânal fiind lansat câte un episod.
Credit foto: HBO/ Channel 4