Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  MNAR a reclamat la CNA două posturi TV pentru cum au abordat controversa „Victor Brauner”
expozitie 1 victor brauner, mnar, curatorial

MNAR a reclamat la CNA două posturi TV pentru cum au abordat controversa „Victor Brauner”

Muzeul Național de Artă al României (MNAR) a anunțat că a reclamat la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) posturile de televiziune B1 TV și Pro TV pentru modul în care au abordat subiectul lucrărilor considerate false de mai mulți istorici de artă din expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”, deschisă la sediul central al instituției.

Drept urmare, în 4 martie, muzeul anunță că CNA a sancționat cu somație publică B1 TV și Pro TV pentru modul care a fost abordat în 23 ianuarie 2024 subiectul.
În cazul B1TV, Consiliul a considerat că a fost încălcat art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual în emisiunea „Bună dimineața, România” – „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă”.

În cazul emisiunii „Știrile Pro TV”, postul nu a respectat, potrivit CNA, prevederile art. 65 lit. c) din Codul audiovizualului – „În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: (…) c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment”.

Muzeul Național de Artă al României spune că a reclamat la CNA cele două posturi de televiziune pentru că informațiile prezentate despre expoziția Victor Brauner au fost incorecte din punct de vedere jurnalistic.

Cronologia unei controverse fără concluzie oficială

În 22 ianuarie 2024, Asociația Experților și Evaluatorilor de Artă din România (AEEAR), prin președintele ei, Pavel Șușară, a semnalat public că în expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”, deschisă la 1 decembrie 2023, în curs, organizată de MNAR și curatoriată de directorul instituției, Călin Stegerean, „figurează, regretabil, 5 lucrări cunoscute în spațiul public ca falsuri Victor Brauner”, se arată în scrisoarea deschisă a asociației.

„Faptul neautenticității acestora fusese deja adus la cunoștința curatorului și directorului MNAR, prin viu grai, atât din interiorul muzeului, cât și de câțiva cunoscuți istorici ai avangardei. Totodată, Asociația a sesizat acest aspect Ministerului Culturii prin adresă scrisă. Simultan, istoricul si expertul de artă Adrian Buga a protestat public cu privire la includerea în expoziție a lucrărilor neautentice, exemplificându-le și numind colecțiile din care acestea provin”.

În scrisoarea deschisă este adăugat: „Ceea ce este important în acest caz este gravitatea consecințelor includerii unor falsuri alături de lucrări autentice din patrimoniul românesc și internațional, vicierea imaginii artistului și erodarea credibilității MNAR în relație cu marile muzee din străinatate care au consimțit colaborarea în vederea organizării expoziției Brauner. În mod trist și inexplicabil, doamna ministru al Culturii, Raluca Turcan, a preferat ca, în loc să ia în considerare solicitarea de a fi expertizate lucrările menționate, să se solidarizeze explicit cu conducerea MNAR, expediind chestiunea pe un palier inferior al «relativității și nerelevanței», sperând într-o mușamalizare rapidă și mizând pe lipsa de reacție a spațiului public. Acest eveniment se suprapune pe intentia Ministerului Culturii, implicit a doamnei ministru, de a impune curând un Nou Cod al Patrimoniului Cultural, ce reactualizează Decretul-Lege din 1974 al lui Nicolae Ceaușescu, care condamna proprietatea privată a bunului cultural, și recreează premizele confiscării acestuia (în ipoteza în care colecționarii de bunuri culturale nu își declară bunurile culturale deținute către direcțiile culturale județene etc.)”.

Asociația califică acest fapt drept „agresiune la adresa fenomenului artistic românesc”. Este cerută „salubrizarea circulației bunurilor culturale, atât în instituțiile publice, cât și pe piața de artă, fără ca libertatea lor să fie atinsă sau restricționată”.

Chiar dacă în 26 ianuarie expoziția a fost temporar închisă (până în 7 februarie) și lucrările considerate false retrase de către colecționar, Adrian Năstase, solicitarea asociației rămâne aceea de expertizare a lucrărilor și clarificarea privind statutul lor. MNAR și Ministerul Culturii nu au dat curs solicitării.

Pavel Șușară a publicat online, la 31 ianuarie, răspunsul parvenit lui din partea lui Samy Kinge, expert internațional în opera lui Victor Brauner, care afirmă că lucrările controversate de la Muzeul Național de Artă al României sunt false. „Avem de-a face cu un falsificator talentat. (…) E bine că unii dintre voi sunt cu ochii pe ceea ce se întâmplă pe scena artistică românească”, a scris Kinge la 29 ianuarie într-un e-mail trimis lui Șușară, potrivit postării acestuia din urmă pe contul său de Facebook. El a publicat discuția cu Kinge, inclusiv o captură cu imaginile trimise ale lucrărilor, după ce expertul și-a dat acordul de a o face publică.

Expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult” poate fi vizitată până în 30 aprilie.

Credit foto: curatorial.ro