Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Muzeul Picasso din Paris, reinventat pentru a aborda moștenirea tulbure a artistului
expo, smith, voyez vous museé national picasso

Muzeul Picasso din Paris, reinventat pentru a aborda moștenirea tulbure a artistului

Muzeul Picasso din Paris și-a reinvenntat radical sălile pentru a aborda moștenirea tulbure a artistului și pentru a o prezenta unui public mai tânăr care se îndepărtează de influentul artist spaniol din cauza controverselor legate de presupusul tratament crud aplicat femeilor și de utilizarea de către acesta a artefactelor africane.

Instituția franceză a recurs pentru a recâștiga generația tânără la tapetul floral de epocă, afișele ciudate, gazonul verde și hârtia kraft maro, care nu sunt fundalul obișnuit pentru capodoperele lui Pablo Picasso.

O nouă prezentare a capodoperelor lui Picasso, picturi, schițe și ceramică, cu lucrări importante ale pictorilor contemporani, inclusiv ale unor artiste de culoare, pentru a deschide dezbaterea despre feminism, colonialism și rasă și pentru a atrage publicul tânăr cu ocazia comemorării a 50 de ani de la moartea artistului este deschisă până pe 27 august.

În timp ce muzee din întreaga lume, de la New York la Malaga și București, pregătesc anul acesta expoziții speciale dedicate artistului, Muzeul Picasso din Paris a ales să nu dea înapoi în fața controversei din jurul lui. Viața privată tulbure – și anume presupusul tratament insensibil pe care l-ar fi aplicat soțiilor, amantelor și muzelor sale – a devenit, odată cu mișcarea #MeToo, un mai mare punct de interes pentru publicul tânăr decât opera sa. Există și o dezbatere reînnoită cu privire la utilizarea de către artiștii occidentali a artefactelor africane, pe care Picasso le-a colecționat.

„Am vrut să deschidem muzeul, să ajungem la un public mai larg și să aducem toate aceste dezbateri: despre femei, probleme postcoloniale și politică”, a declarat președintele muzeului, Cécile Debray, citează The Guardian. „Aducerea unor artiști noi și contemporani arată că suntem deschiși tuturor dezbaterilor despre Picasso. Punem aceste întrebări pe masă și le discutăm fără să pretindem că avem toate răspunsurile. Am vrut să facem ca Picasso să fie relevant”.

Printre artistele puse alături de Picasso în noua expunere se numără Obi Okigbo (Nigeria), Mickalene Thomas (SUA), Louise Bourgeois (Franța) și Dora Maar, fotografă suprarealistă și parteneră a lui.

obi okigbo, muzeul picasso, vinciane lebrun voyez vous

Tripticul „Landscapes of My Childhood Remembered”, de Obi Okigbo (c) Vinciane Lebrun / Voyez Vous

Designerul britanic Paul Smith, implicat în reconfigurare

Prezentarea are loc în perioada în care muzeul găzduiește și prima expoziție majoră din Franța a lui Faith Ringgold, artistă americană feministă de culoare a cărei operă include reconsiderări ale lui Picasso și ale scenei artistice pariziene de la începutul secolului XX.

Controversata decizie a muzeului să dea „mână liberă” creatorului de modă britanic Paul Smith de a folosi „culoarea și kitsch-ul” pentru a reconfigura sălile și de a elimina fundalul alb formal standard pentru opera lui Picasso ar fi putut fi considerată cândva ca un alt parteneriat artificial între lumea modei și cea a artei.

afise alese de smith, voyez vous museé national picasso

Afișe alese de Paul Smith pentru fundalul unei îîncăperi din muzeu (c) Voyez Vous / Museé National Picasso

Curatorii au salutat efortul minuțios al echipei muzeului de a-l prezenta și explica pe Picasso în ordine cronologică alături de alți artiști moderni, pe fundalul incongruent al lui Smith. Acest lucru ar putea declanșa o regândire permanentă a modului în care muzeul, găzduit într-un conac din secolul al XVII-lea, va expune în viitor lucrările lui Picasso.

Colecția unică a muzeului, care cuprinde peste 5.000 de lucrări și 200.000 de obiecte din atelierul și colecția personală a artistului, a fost donată statului francez de familia acestuia în locul impozitului pe moștenire, iar presiunea de a găsi noi modalități de prezentare a acestora este constantă.

Smith a spus că acea „cutie albă” tipic modernistă în care muzeele expun arta modernă are limitele sale, așa că el a făcut opusul.

„Cutia albă, pentru generația de astăzi, este destul de intimidantă. Pentru lumea pop în care ne aflăm acum, totul este foarte imediat pe telefoanele oamenilor, așa că este în mod intenționat o expoziție foarte vizuală”, a conchis designerul.

Colecția într-o nouă lumină va fi expusă până la 27 august la Musée Picasso, Paris, în timp ce „Faith Ringgold Black is Beautiful” este deschisă până la 2 iulie.