Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Q&A cu ilustratoarea Sorina Vazelina despre cultul morții în BD
sorina vazelina 2

Q&A cu ilustratoarea Sorina Vazelina despre cultul morții în BD

Sorina Vasilescu (Vazelina), ilustratoare și designer grafic, este unul dintre artiștii din Sona Air, program de rezidență artistică al Fundației Ștefan Câlția ce își propune să susțină artiștii și creativii în dezvoltarea proiectelor proprii, și vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre activitatea ei din satul bașovean, despre proiectul pe care îl dezvoltă acolo.

Ediția pilot Șona Air îi are invitați și pe Maria Mandea și George Marian Preduț, parte din colectivul de artiști și arhitecți Super:Serios, care se implică în spațiul public prin strategii ludice. Toți artiștii selectați lucrează până la finalul lunii aprilie la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona, restaurată în 2011 de fundație. Toamna aceasta va avea loc o nouă ediție Șona Air.

Sorina Vazelina (n. 1986), absolventă a Facultății de Arte și Design din Timișoara și a masteratului în Arte Grafice la Universitatea de Arte din București, s-a format ca artist în redacțiile unor reviste, dar și prin colaborări pentru diverse materiale culturale. În ultimii ani, în paralel cu munca de grafician la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, a dezvoltat lucrări care combină benzile desenate cu subiecte sociale și, uneori, cu sculpturi în lemn. În timpul rezidenței Șona AIR, Sorina Vazelina lucrează la asamblarea a 40 de pagini din volumul de benzi desenate dedicat subiectului morții în diverse culturi și perioade – acestea reprezentând introducerea.

vazelina, sona air

ilustrație de Sorina Vazelina, la Șona

Publicația urmează să cuprindă materiale în trei formate diferite, fiecare adaptat mesajului. Paginile de la Șona AiR vor structura, prin bandă desenată, arhiva de șase-șapte cimitire documentate în ultimii ani. Sculptura în piatră stă la baza lor. Artista și-a propus și acțiuni care să implice interacțiunea cu localnicii din Șona prin vizitarea cimitirelor săsești din zonă, adunarea de imagini pentru cadre de BD pe tema morții prin includere poveștilor locale adunate din comunitate în volum.

Ce însemnau pentru tine rezidențele artistice, înainte de a ajunge la Șona Air?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Experiența de la AiR Krems din Austria, în 2014, a fost prima rezidență la care am participat. Le percep ca pe un timp prețios în care mă pot concentra pe proiecte personale. Cum rareori fac asta, cele două luni la Șona sunt un sprijin binevenit în vremuri tulburi.

Prin ce se deosebește acest program?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Mediul de la poalele munților, contactul imedia cu natura înconjurătoare, lipsa distracțiilor, echipa mică și implicată din jurul proiectului Șona AIR.

sona imprejurimi

Șona, împrejurimi

Spune-ne mai multe despre proiectul pe care îl dezvolți acolo.

Sorina Vasilescu (Vazelina): Lucrez la o colecție de benzi desenate.

De ce ai ales ca subiect cultul morții?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Sunt curioasă de ce ne e frică de moarte și cum ne afectează percepția finalului viața de zi cu zi. Cred că suntem la fel de nepregătiți pentru momentul final, în ciuda tech-ului acumulat. Mi se par amuzante paralele dintre mumificare și upload-ul conștiinței în cloud, sunt multe puncte acumulate peste ani care m-au condus să vreau să le conectez într- serie de benzi desenate.

Cum ai hotărât să îl prezinți?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Ca un volum de comics și narațiuni vizuale, imprimate pe formate diferite, în tehnici mixte.

Care va fi rezultatul rezidenței pentru tine?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Posibilitatea să citesc documentația stabilită pentru proiect, colaborări cu Micul Haos și prin bucătărie, liniștea potecilor de pe dealuri.

Cât de mult te ajută, influențează mediul rural în realizarea proiectului tău?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Se simte în procesul de muncă mai puțin fragmentat ca la oraș. Timpul trece mai încet pentru că nu ai parte de multe distracții. Înveți de la vecini tot felul de chestii, e un mediu mai mic, dar revii la lucruri de bază.

casa albastra sona 4

Casa Albastră

Colaborezi cu ceilalți artiști invitați în rezidență? Cum anume?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Gătim una-alta, colindăm prin sat și s-ar putea să construim un obiect la finalul rezidenței, însă ne rămân de clarificat multe detalii tehnice.

Vei continua proiectul, după Șona Air? Ce planuri ai după rezidență?

Sorina Vasilescu (Vazelina): Momentan, am vreo 28 de pagini din 150. Dacă nu mă blochez, sper să am volumul de povești publicat din fonduri proprii și asamblat ca zinele ”While We Wait #3”, adică în ediție experimentală, limitată, de 100 de exemplare.

Fotografii publicate prin amabilitatea Fundației Ștefan Câlția