Home  /  Natură   /  Noi imagini spectaculoase surprinse de Telescopul Webb: Un „incubator de stele” şi un „dans” al galaxiilor (Galerie foto)
deep field

NASA a prezentat, pe 12 iulie, noi imagini spectaculoase, surprinse în spaţiu de Telescopul Webb, cea mai nouă tehnologie de explorare a Universului. Printre acestea se numără Nebuloasa Carina şi Cvintetul lui Stephan, care au fost prezentate de experţi în termeni pe înţelesul tuturor.

Momentul dezvăluirii noilor imagini a fost dedicat experţilor, care au vorbit despre importanţa şi frumuseţea acestor descoperiri istorice.

După ce, pe 11 iulie, a fost prezentată o primă imagine surprinsă de Webb, în cadrul unui brefing pentru preşedintele SUA, Joe Biden şi vicepreşedintele Kamala Harris, pe 12 iulie au fost dezvăluite alte patru descoperiri. Liderii SUA au văzut, în cadrul evenimentului de avanpremieră, gruparea de galaxii SMACS 0723. În acest caz, imaginile reflectate în Telescopul Webb au călătorit 13,5 miliarde de ani, foarte aproape de momentul Big Bang-ului, care a avut loc acum 13,8 miliarde de ani.

southern ring

Pe 12 iulie a fost prezentată o imagine cu Nebuloasa inelului sudic: un nor de gaz în expansiune care înconjoară o stea pe cale de dispariţie. Are un diametru de o lumătate de an-lumină şi este la aproape 2.000 de ani-lumină de Pământ.

stephan

Ei i s-a alăturat imaginea Cvintetului lui Stephan, la  290 de milioane de ani-lumină de noi, format din cinci galaxii care se atrag reciproc în ceea ce experţii au numit, în termeni simpli, un „dans”.

carina

O imagine spectaculoasă este cea din Nebuloasa Carina, aflată la 7.600 de ani-lumină distanţă de Terra, o „pepinieră” de stele. În acest mediu se nasc stele în comparaţie cu care Soarele nostru apare minuscul. Amestecul de gaz şi praf, din care apar aceşti aştri este surprins în mod spectaculos de către Webb.

wasp

Acestor imagini color, de înaltă rezoluţie, li se alătură şi analiza spectroscopică a WASP-96 b, o planetă în afara galaxiei noastre, compusă în mare parte din elemente în stare gazoasă, aflată  la 1.150 de ani-lumină de Terra. Face o mişcare de revoluţie în jurul stelei sale în 3,4 zile, are jumătate din masa lui Jupiter şi a fost descoperită în 2014.

Lucruri spectaculoase care aşteaptă să fie descoperite

Evenimentul de pe 12 iulie în cadrul căruia au fost prezentate imaginile surprinse de Webb a fost dedicat şi specialiştilor care au participat la crearea acesi tehnologii de 10 miliarde de dolari, care înglobează tot ce este mai nou în domeniul tehnologiei. În documentarul video despre construcţia Webb, realizatorii spun că specialiştii erau adesea atraşi să îşi facă fotografii în oglinzile placate cu aur ale telescopului în curs de asamblare.

Administratorul NASA, Bill Nelson afirmă că imaginile acestea sunt doar începutul. El a citat cuvintele astronomului şi astrofizicianului Carl Sagan, în acest context: „Undeva, ceva incredibil aşteaptă să fie descoperit”. „Cred că aceste cuvinte devin realitate”, a adăugat oficialul NASA.

Fotografii: NASA/ Webbtelescope.org