Home  /  Natură   /  Uranus, prioritate pe lista următoarelor misiuni NASA
uranus, hubble st

Uranus, prioritate pe lista următoarelor misiuni NASA

Agenția spațială americană, NASA, ar trebui să prioritizeze o misiune de cercetare pe Uranus, arată un nou raport al unei comisii influente de cercetători.

NASA urmează sfatul comisiei aproape de fiecare dată. Îndelung neglijată, planeta Uranus ar putea primi un vizitator pentru prima dată în decurs de zeci de ani.

Misiunea Uranus ar fi prima de la Voyager 2, care s-a apropiat de corpul ceresc înghețat în 1986.

Noua expediție ar putea dezvălui cum planeta, inelele și lunile sale s-au format și au evoluat de-a lungul a miliarde de ani.

„Această misiune va fi absolut transformatoare”, a spus Amy Simon, cercetător planetar al Goddard Space Flight Center al NASA din Greenbelt, Maryland, care a lucrat la raportul publicat pe 19 aprilie de US National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine din Washington DC.

Uranus este plin de mistere științifice – de ce se rotește pe o parte și cum a dezvoltat un câmp magnetic complex? Studierea planetei ar putea oferi informații referitoare la planetele care orbitează alte stele. Din mai mult de 5.000 de exoplanete cunoscute, cele mai multe au o dimensiune asemănătoare Uranus.

Unii oamenii de știință au cerut agențiilor spațiale în ultima perioadă să trimită o misiune amplă pe Uranus și Neptun, care a fost de asemenea vizitată ultima dată de Voyager 2, în 1989.

Ambele sunt „giganți de gheață”, însă Neptun nu a reușit să ajungă în raport, scrie Nature. „Uranus s-a clasat mai sus pentru că, în prezent, din punct de vedere tehnologic, poate fi atins”, a adăugat Simion.

Costul misiunea spre Uranus, de peste 4 miliarde de dolari

Misiunea spre Uranus ar putea fi lansată cel mai devreme în 2031, dacă primește finanțare completă.

O misiune spre Neptun, care se află mai departe de Pământ decât Uranus, ar necesita o rachetă mai mare, precum Space Launch System a NASA, care nu a zburat încă.

Dacă NASA decide să realizeze acest proiect, care ar costa până la 4,2 miliarde de dolari, ar putea face un parteneriat cu Agenția Spațială Europeană (ESA), care, în 2021, a publicat un studiu ce includea propunerea ca agenția să facă un parteneriat cu o alta pentru a studia o planetă „gigant de gheață”.

Uranus e a șaptea planetă de la Soare, aflată la o distanță medie de 3 miliarde de kilometri de astru. Se rotește în jurul Soarelui o dată la fiecare 84 de ani tereștri. A fost descoperită de William Herschel în 1781. Diametrul ei este de patru ori mai mare decât al Pământului. Atmosfera este dominată de hidrogen și heliu. Are cel puțin 13 inele și mai multe luni.

Credit foto: NASA/ Uranus, fotografiat de Telescopul Spațial Hubble