
Cele mai mari 10 enigme din istoria artei
Istoria artei ascunde multe mistere care nu au fost rezolvate vreodată sau doar parțial. Iată o privire retrospectivă asupra celor mai mari enigme artistice.
Piramidele din Egipt sunt realizări arhitecturale greu de explicat, iar „Mona Lisa” și „Salvator Mundi” nu și-au dezvăluit toate secretele. Şi artiștii sunt subiecte de investigație, fie că vorbim despre Vincent van Gogh sau despre Caravaggio, ale căror morți nu au fost încă pe deplin elucidate, ori despre Banksy, a cărui identitate rămâne necunoscută după mai bine de 30 de ani.
Cum au construit egiptenii piramidele?
Construite în urmă cu 4.000 de ani, piramidele din Giza, monumentalele morminte ale faraonilor din Imperiul Egiptean Antic, se numără printre cele mai mari realizări arhitecturale cunoscute. Compuse din blocuri de piatră care cântăresc fiecare câteva tone și din fațade netede de piatră, unele dintre elementele monolitice cântăresc 73 de tone. Greutatea colosală a materialelor, care ridică întrebarea cum au putut fi transportate și apoi ridicate câteva zeci de metri, și precizia extremă (de ordinul a 0,005 milimetri) în ceea ce privește dimensiunea blocurilor, netezimea și dispunerea lor, nu oferă indicii cu privire la cum au reuşit egiptenii această performanță cu uneltele simple ale vremii. Deși experții au descoperit recent dovezi ale utilizării unor „rampe” și a unui canal fluvial pentru a transporta blocurile, totul este încă departe de a fi explicat.
Ce secret ascunde Mona Lisa?
Cine este această femeie misterioasă cu păr lung și negru, scăldată într-o ceață mistică? De ce acest zâmbet misterios? „Mona Lisa”, cel mai faimos tablou din lume de când a fost furat, în 1911, întruchipează tot secretul din jurul vieții și operei artistului toscan și geniului Renașterii Leonardo da Vinci (1452-1519).
Identitatea modelului a rămas mult timp un mister, dar majoritatea, inclusiv Muzeul Luvru, sunt de acord acum că Lisa del Giocondo, născută Gherardini (1479-1542), soția unui negustor de țesături florentin, a fost cea care i-a comandat lucrarea lui Leonardo – un fapt pe care mai multe documente par să îl confirme. Așadar, de ce artistul a acordat atât de multă importanță acestui portret, început în 1503, încât l-a luat cu el în Franța, în casa gazdei sale François I, și a lucrat la el până la moartea sa, în 1519? Afecțiunea (sau obsesia?) deosebită pe care pictorul părea să o nutrească pentru această lucrare sugerează unora că modelul ar fi putut fi Gian Giacomo Caprotti, cunoscut sub numele de Salaì, asistentul său androgin și probabil amantul său. Potrivit cercetătorului Silvano Vinceti, pictorul ar fi amestecat chipurile Lisei și ale lui Salaì, poate ca parte a unei explorări a androginiei și a căutării unei ființe perfecte, jumătate bărbat, jumătate femeie. Ceea ce ar explica privirea ei enigmatică.
Cum a murit Caravaggio?
Condamnat la moarte de către Papă pentru uciderea unui tânăr într-un duel în 1606, pictorul certăreț și geniul clar-obscurului Michelangelo Merisi da Caravaggio, cunoscut sub numele de Caravaggio (1571-1610), a fugit prin Italia. În 1610, a încercat să se întoarcă la Roma, unde Papa se pregătea în sfârșit să semneze grațierea sa. Dar artistul în vârstă de 38 de ani a pierdut vaporul și s-a prăbușit în micul port italian Porto Ercole. Delirând și tremurând de febră, el a fost dus la un spital din apropiere, unde și-a dat ultima suflare. Insolație, malarie, crimă, otrăvire cu plumb din vopseaua sa… Au fost avansate numeroase ipoteze cu privire la cauza morții sale. În cele din urmă, în 2018, analizele științifice și comparațiile ADN efectuate pe un schelet exhumat în 2010 în cimitirul vechi al acestui spital au condus la concluzia că este vorba într-adevăr de el. Și că pictorul a murit în urma unei septicemii cu stafilococ auriu, consecință a unei infecții osoase, cauzată de o rană la picior suferite cu câteva zile mai devreme, în timpul unei lupte la Napoli.
Cine este Banksy?
Identitatea artistului stradal din spatele pseudonimului Banksy rămâne un mare mister. Acesta a reușit performanța, într-o perioadă în care este din ce în ce mai greu să te ascunzi, de a fi în același timp anonim și faimos în întreaga lume. De la începuturile sale în Bristol, în anii 1990, nimeni (în afară de un fost asistent și poate unul sau doi complici) nu i-a cunoscut numele și nu i-a văzut fața. Să fie Robert Del Naja, unul dintre membrii grupului Massive Attack, Jamie Hewlett, co-fondator al grupului Gorillaz, Robin Gunningham, artist graffiti din Bristol, sau un anume Robbie Banks? Speculațiile au fost numeroase timp de peste 30 de ani, uneori pe baza unei hărți a lucrărilor sale și a datelor la care au apărut, alteori pe baza unei înregistrări vechi descoperite în 2023. În timp ce unii pretind că au rezolvat enigma, acestea nu sunt altceva decât teorii sau presupuneri exagerate, fără dovezi. Cu atât mai bine, pentru că tocmai acest mister este cel mai mare punct forte al lui Banksy.
S-a sinucis cu adevărat Van Gogh?
La 27 iulie 1890, familia Ravoux, proprietarii hanului în care Vincent van Gogh (1853-1890) era cazat în Auvers-sur-Oise, erau îngrijorați: artistul nu coborâse pentru cină. L-au găsit în camera sa, scăldat într-o baltă de sânge: în timp ce picta pe un câmp, pictorul fusese împușcat în piept cu un revolver, apoi se dusese la culcare fără să scoată un cuvânt… „Am fost rănit. M-am rănit”, a spus aproape fără suflare.
În data de 29, la 01:30 dimineața, și-a dat ultima suflare, ducând secretul în mormânt. A fost un accident? S-a sinucis?
Toată lumea înclină spre a doua ipoteză, deoarece artistul era cunoscut pentru temperamentul său chinuit, care îl determinase deja să își taie urechea. Dar cum se explică comportamentul său normal, la prânz, în ziua tragediei, absența unei scrisori de adio și localizarea glonțului ciudată pentru o sinucidere? În anii 1960, un pistol ruginit a fost găsit pe câmpul unde pictase în acea zi. În ciuda consensului relativ actual în favoarea teoriei sinuciderii, unii dintre biografii americani ai artistului cred că doi băieți din sat l-au împușcat și că Vincent a păstrat tăcerea pentru a-i proteja, acceptându-și soarta de martir.
„Salvator Mundi” a fost pictat de Leonardo da Vinci?
Privirea impasibilă a acestui Hristos misterios, „Mântuitorul lumii”, pare să ne sfideze. Este opera lui Leonardo da Vinci sau o fraudă gigantică? Cumpărat pentru o sumă infimă la o licitație americană obscură în 2005, apoi atribuit, după restaurare, celebrului maestru al Renașterii italiene de către National Gallery din Londra, „Salvator Mundi” (1490-1500) a fost vândut la Christie’s New York pentru suma uluitoare de 450 de milioane de dolari, devenind astfel cel mai scump tablou din istorie. Cu toate acestea, de atunci, statutul său a fost pus sub semnul întrebării de numeroși experți și filme documentare care îl descriu ca fiind o pură „invenție” implicând un restaurator talentat și oameni de afaceri vicleni. În 2019, lucrarea nu a fost în cele din urmă inclusă în expoziția de succes a Luvrului dedicată lui Leonardo. Se zvonește că proprietarul ei este Mohammed bin Salman, prințul moștenitor al Arabiei Saudite. Se pare că el urmează să construiască un muzeu care să găzduiască expoziția.
Cine era tânăra cu cercel de perlă pictată de Vermeer?
O tânără își întoarce privirea spre privitor. Fața ei pură iese în evidență pe fundalul întunecat. Cu capul înfășurat într-un turban albastru și galben, cu buzele umede și întredeschise și cu o perlă strălucitoare atârnându-i de ureche, această tânără fată este în același timp extrem de senzuală și uimitor de inocentă. „Fata cu cercel de perlă” (c. 1665) este în prezent cea mai faimoasă lucrare a pictorului olandez Johannes Vermeer (1632-1675), însă nimeni nu știe cine este această frumusețe grațioasă sau care a fost natura relației ei cu artistul.
Inspirată de acest mister, autoarea Tracy Chevalier a scris un roman bestseller bazat pe ideea că tânăra era o servitoare de care pictorul s-a îndrăgostit. Romanul a fost adaptat pentru ecran de Peter Webber, cu actorii Colin Firth și Scarlett Johansson, care și-a făcut un nume cu acest rol. Dar această poveste seducătoare nu rămâne decât o ipoteză.
De ce au fost ridicate figurile moai pe Insula Paștelui?
Mărturii prețioase ale unei civilizații dispărute, tribul polinezian Rapa Nui, care le-a sculptat în urmă cu 500 de ani, moai reprezintă unul dintre cele mai mari mistere arheologice ale omenirii. De ce acești coloşi de piatră ciudați, cu siluete umane și chipuri supradimensionate, stau așa pe o insulă din mijlocul Oceanului Pacific, dispuși în rânduri la intervale regulate, cu spatele la mare? Și cum au fost ridicate? Aceste statui, care pot atinge 20 de metri înălțime și pot cântări până la 80 de tone, au fost sculptate în cariere și apoi transportate câțiva kilometri până la locul lor final, folosind tehnici care încă nu și-au dezvăluit toate secretele. Potrivit oamenilor de știință, a fost nevoie de un an și 30 de oameni pentru a sculpta o statuie de 12 metri înălțime și de două luni și 90 de oameni pentru a o muta pe o distanță de șase kilometri! Mulţi copaci au fost tăiaţi și folosiţi pentru a le face să se rostogolească, ceea ce a dus la defrișări care ar fi putut fi responsabile de dispariția acestui popor. Dar care a fost scopul acestor construcții, care au necesitat atât de mult efort? Misterul rămâne.
Care era rolul peșterilor decorate din perioada preistorică?
Peste tot în lume există peșteri decorate, unele dintre ele datând din 35.000 î.Hr. Acestea includ semne abstracte, amprente de mâini și, mai presus de toate, animale. În peșterile franceze, nu există figuri umane (sau aproape niciuna – la Lascaux a fost găsită doar o figură mică, foarte misterioasă). Care a fost scopul acestor opere de artă misterioase, pictate în adâncul unor galerii întunecate și inaccesibile? Există mai multe teorii concurente. Ar putea face parte dintr-un ritual magic pentru a asigura o vânătoare reușită? Problema este că animalele reprezentate nu sunt cele care au fost mâncate. Dacă aceste opere sunt motivate de simpla plăcere de a picta, de ce artiștii nu au reprezentat oameni sau scene cotidiene? S-ar putea ca ei să fi descris mituri ca parte a unei practici șamanice pentru a comunica cu spiritele naturii în timpul ritualurilor? Dacă alegem această ultimă ipoteză, detaliile acestor presupuse mituri ne sunt complet necunoscute.
Unde sunt lucrările furate la Boston în 1990?
A fost cea mai mare spargere din istoria artei. În noaptea de 17 spre 18 martie 1990, treisprezece capodopere au fost furate din Muzeul „Isabella Stewart Gardner” din Boston, inclusiv „Concertul lui Vermeer” (c. 1666), „Chez Tortoni” a lui Edouard Manet (c. 1875), cinci tablouri de Edgar Degas și un desen de Rembrandt. Deghizați în ofițeri de poliție și simulând o intervenție, hoții i-au legat și încătușat pe gardieni înainte de a tăia cu cruzime tablourile – o pradă estimată la 200 de milioane de dolari la acea vreme, dar care astăzi ar depăși un miliard. Indiciile ciudate au sugerat că unul dintre gardieni ar fi fost complice, dar nu a existat nimic suficient de concludent pentru a-l aresta. După ce au fost explorate mai multe piste, inclusiv mafia din Boston, tablourile sunt încă dispărute. Și asta în ciuda faptului că termenul de prescripție a expirat și că FBI oferă o recompensă de 10 milioane de dolari pentru returnarea acestor comori.