Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Imperiu, rasă și colonialism, în „Cina cea de taină” reinventată de Tavares Strachan
tavares strachan first supper galaxy black

Imperiu, rasă și colonialism, în „Cina cea de taină” reinventată de Tavares Strachan

O sculptură monumentală de for public inspirată de „Cina cea de taină/ The Last Supper” a lui Leonardo da Vinci a fost dezvelită la Royal Academy din Londra.

Realizată de Tavares Strachan, artist interdisciplinar originar din Bahamas, lucrarea „The First Supper (Galaxy Black)” a fost finalizată în 2023, iar acum este instalată în curte ca parte a „Entangled Pasts, 1768-now: Art, Colonialism and Change”, expoziție care pune în dialog arta istorică de la Royal Academy cu lucrări contemporane pentru a aborda și contesta opiniile, relatările despre imperiu, rasă și colonialism.

Expoziția este deschisă până la 28 aprilie 2024.

Cercetători, activiști și artiști de culoare, în lucrarea lui Strachan

Inspirată de una dintre cele mai cunoscute picturi din lume, „Cina cea de taină” (1495 – 1498) a lui Leonardo da Vinci, sculptura din bronz imaginează o întâlnire cordială între personalități istorice notabile din Africa și din diaspora sa care, în realitate, nu a avut loc vreodată, deoarece au fost separate de timp și de spațiu.

Printre cei 12 cercetători, activiști și artiști de culoare se numără aboliționista Harriet Tubman, activista pentru drepturile persoanelor homosexuale Marsha P. Johnson, prima femeie de culoare membră a Congresului american, Shirley Chisholm, poetul Derek Alton și cântăreața gospel Sister Rosetta Tharpe.

Figuri mai puțin proeminente pe care Strachan a ales să le includă în opera lui sunt luptătorul brazilian în Rezistență Zumbi Dos Palmares, asistenta Mary Seacole, astronautul Robert Henry Lawrence și exploratorul Matthew Henson. Cea de-a 13-a figură este un autoportret al artistului, în chip de Iuda.

Figura centrală care ia locul lui Iisus este cea a împăratului Haile Selassie I al Etiopiei, pe care mulți rastafarieni îl consideră Mesia care s-a întors.

Istorii marginalizate

Masa lungă la care sunt așezate personajele se află cu fața spre intrare, astfel că vizitatorii care vin dinspre Piccadilly sunt întâmpinați.

Gesturile și expresiile personajelor dau dinamică, teatralitate lucrării și se detașează se detașează în mod frapant de fațada gri Academiei Regale, datorită utilizării de către Strachan a vopselei negre și a foilor aurii.

În spatele „The First Supper” se află statuia președintelui fondator al Academiei, pictorul Joshua Reynolds, care a fost instalată în 1931.

Tavares Strachan s-a născut în 1979, în Nassau, iar în prezent își împarte timpul între orașul natal și New York. Practica lui conceptuală a scos la iveală istorii marginalizate, punctul central al proiectului lui în derulare, „The Encyclopedia of Invisibility”. Acesta s-a născut în urma cercetărilor făcute de Strachan în ceea ce îl privește pe Matthew Henson, prima persoană care a ajuns la Polul Nord, în 1909. Mai bine de un secol, reușita lui Henson nu a fost recunoscută, ea fiind atribuită în mod eronat exploratorului Robert Peary.

Credit foto: Strachan / Perrotin, colecția Glenstone Museum, Potomac, Maryland