Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Scenograful serialului „Wednesday”, despre arhitectura românească ca sursă de inspirație și pasiunea lui Tim Burton pentru Castelul Cantacuzino
wednesday. episode 101 of wednesday. cr. courtesy of netflix © 2022

INTERVIU – Scenograful serialului „Wednesday”, despre arhitectura românească ca sursă de inspirație și pasiunea lui Tim Burton pentru Castelul Cantacuzino

Mark Scruton, director artistic pentru filme precum „Gravity”, „Jason Bourne” și Wonder Woman 1984”, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre cel mai nou proiect la care a lucrat în calitate de scenograf – serialul „Wednesday”, o producție marca Tim Burton filmată anul trecut în România.

Serialul, despre care Mark Scruton spune că s-a dorit să fie „un film foarte lung” al lui Burton, va fi lansat de platforma Netflix pe 23 noiembrie 2022.

Rolul principal este jucat de Jenna Ortega, iar din distribuție fac parte Gwendoline Christie, Christina Ricci, Percy Hynes White și Hunter Doohan. Apariții speciale au Catherine Zeta-Jones și Luis Guzmán.

„Wednesday” este un serial polițist cu elemente supranaturale și prezintă anii petrecuți de adolescenta Wednesday Addams la Academia Nevermore, unde încearcă să învețe să își folosească abilitățile paranormale, să pună capăt unei serii de crime monstruoase care au terorizat orașul și să rezolve misterul în care au fost implicați părinții ei în urmă cu 25 de ani.

Nevermore își are sediul într-un castel impunător, pe care echipa lui Tim Burton l-a găsit în România. În apropierea academiei se află un oraș, Jericho, ce a fost construit în întregime de echipa lui Scruton, la fel și interioarele. Totul este o combinație de gotic, maur și brutalism, cu un strop de modernism. „Un serial Tim Burton este ceva vast. A fost o idee destul de intimidantă la început”, spune scenograful.

wednesday tim burton, catherine zeta jones, jenna ortega, netflix, curatorial.ro

Tim Burton, Catherine Zeta-Jones și Jenna Ortega. (c) Netflix

Citiți interviul integral acordat de Mark Scruton:

Care a fost prima preocupare atunci când ați preluat proiectul?

Mark Scruton: Am mai lucrat cu Tim înainte și cu oameni din echipa lui, așa că știam ce urmează atunci când faci un show Tim Burton. Trebuie să găsești un unghi. Mulți cu care vorbeam mă întrebau „Nu a mai făcut asta înainte?” „Nu. Este prima dată când abordează subiectul ăsta”. Îți dai seama cât de important este, apoi, când ne-am apucat de treabă nu știam exact cum îl vom face. Este un serial foarte ambițios. Am petrecut mult luptându-ne cu ce structură va avea, cum vom îndeplini unele dintre marile idei, cu efectele unui show de televiziune. Un serial Tim Burton este ceva vast. Am petrecut mult timp încercând să ne dăm seama care este cel mai bun unghi de abordare. Tot timpul ne gândeam că trebuie să fie ceva marca Tim Burton, trebuie să cuprindă, să fie tot ce se așteptă oamenii să vadă. A fost o idee destul de intimidantă la început.

Ei bine, este exact cum mă așteptam. Chiar mai mult.

Mark Scruton: Sper. Asta am vrut să facem. Să fie un film Tim Burton foarte lung.

Cred că ați făcut o documentare riguroasă, care au fost principalele surse, în afară de universul „Familia Addams”? V-a inspirat vreun artist?

Mark Scruton: Trebuie să te duci la origine, să vezi tot ce înseamnă „Addams” – desenele și lumea aia – și îți dai seama că e construită cam vag. Nu e atât de detaliată pe cât ai crede. Înainte de a veni în România ne uitam la arhitectură gotică americană, însă ceea ce am găsit în România ne-a inspirat mult mai mult decât orice văzusem până atunci, pentru că este ca un colaj de stiluri diferite. Nu mă așteptam. Mi-a dat o direcție clară a ideilor de design și încotro urma să meargă serialul. Au apărut idei noi. Noi nu am încercat să recreăm ce a fost făcut înainte, am încercat să îi dăm propria identitate. Nu am revenit la lumile din filme sau seriale, am creat o lume nouă și, în realitate, este mai mare decât „Wednesday” și trebuia să arătăm asta. Arhitectura românească, varietatea ei, mai ales în București, mi-a arătat o cale la care nu mă gândisem până atunci – să amestec arhitectura maură cu cea gotică cu modernismul, brutalismul. Poți vedea asta în biroul directoarei, unde avem rococo, art nouveau, un șemineu gotic și un birou brutalist. Sunt contraste aduse împreună prin care am încercat să arăt faptul că este o școală pentru proscriși, unde oameni din diferite culturi sunt laolaltă, iar clădirea e la fel. Am încercat să exprim cele două idei.

Cum ar trebui să denumim stilul arhitectural rezultat?

Mark Scruton: I-am putea spune eclectic. Elementele cheie sunt gotic, maur și brutalism, cu un strop de modernism.

Cât din ce vedem în serial a fost creat digital?

Mark Scruton: Nu mult. Lui Tim nu îi place să folosească prea multă creație digitală. Desigur, a folosit asta în alte producții, pentru că era nevoie, dar preferă mereu să facă lucrurile pe bune. Asta e parte din munca cu el. Mereu va avea mediu real când filmează. Pentru că este un serial de televiziune și reveneam în decor de multe ori, a fost nevoie să construim pe cât de mult s-a putut. Am construit aproape tot orașul. Există, cred, un singur cadru în care peste stradă și în depărtare se vede școala. Ei bine, acela este creat digital. În rest, totul a fost construit, când vine vorba despre Jericho. Toate interioarele sunt reale, curtea este reală 100%, nu au existat extensii. Unde am făcut modificări cu ajutorul computerului a fost exteriorul Nevermore. Dar chiar și în cazul acela am încercat să o facem cât mai aproape de clădirea originală. Am avut un castel adevărat, Cantacuzino, ne-a oferit un punct de plecare foarte bun. Am căutat foarte mult un castel, la un moment dat am zis că vom construi cu totul unul, dar nu prea a funcționat. Ceea ce lui Tim i-a plăcut mult la Cantacuzino este și că are acel turn central. Așa că am început de la asta și am adăugat. Am adăugat elemente de decor, dar cât privește „ecranul verde”, nu au fost multe cazuri, din punct de vedere al scenografiei.

Totul arată foarte bine, dar au fost provocări importante când ați filmat aici, în România?

Mark Scruton: A fost interesant. M-am întâlnit cu Adi Curelea, scenograf supervizor care a făcut câteva show-uri importante în România, și ne-am pus mintea la contribuție. Cred că pentru noi a fost cel mai mare serial pe care l-am făcut. Timpul nu era de partea noastră, erau multe de făcut, multe lucruri de sculptat și a fost nevoie să cooptăm oameni din alte domenii decât industria filmului. Am avut o echipă foarte bună, cu oameni din film, din arhitectură și teatru. Ne-au oferit măestria de care aveam nevoie, pentru că totul a fost construit în același timp. Cred că asta a fost cel mai complicat – să găsim suficienți oameni. Am lucrat pe timp de vară, erau în jur de 40 de grade, aveam undeva la 200 de oameni lucrând în același loc la un moment dat, ca să avem totul gata la timp. Și am reușit. Nu au fost drame mari, ceea ce e bine, pentru că nu deseori pot spune asta.

De ce ar trebui să urmărim acest serial?

Mark Scruton: Este o minunată combinație de lucruri, toate devenind unul singur, are tot ce aștepți de la un show Tim Burton, de la „Familia Addams”, are o actriță principală fantastică. Decorul arată minunat, jocul e excelent, viziunea lui Tim este redată – va fi o încântare pentru toată lumea.