Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Ministerul Culturii: Curatorii şi colecţionarii să respecte un set de reguli în organizarea de expoziţii
expozitie 1 victor brauner, mnar, curatorial

Ministerul Culturii: Curatorii şi colecţionarii să respecte un set de reguli în organizarea de expoziţii

Ministerul Culturii şi Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor au elaborat un ghid de bune practici destinat colecţionarilor şi curatorilor care organizează expoziţii atât în muzee, cât şi în alte spaţii culturale cu lucrări din colecţii private.

Anunţul a fost făcut de ministrul Culturii, Raluca Turcan, în cadrul unei audieri la Comisia de Cultură din Camera Deputaţilor, ca urmare a suspiciunilor în legătură cu presupuse tablouri false din expoziţia „Victor Brauner. Între oniric şi ocult” de la Muzeul Naţional de Artă al României.

Acest ghid, despre care ministrul Culturii nu a explicat în ceea ce constă, va fi de folos colecţionarilor şi curatorilor, „astfel încât pentru orice expoziţie care se va realiza de acum înainte cu piese din patrimoniul privat, să existe un set de reguli pe care cei care curatoriază acele expoziţii să le respecte, indiferent de muzeul în care se realizează acele expoziţii sau în orice alt spaţiu”, a afirmat Raluca Turcan.

Aceasta consideră că „s-a urmărit un scandal public şi poate chiar o politizare a subiectului” şi „nu s-a urmărit aflarea adevărului, dacă existau opere care nu erau autentice pentru că, în momentul în care au apărut nişte suspiciuni în spaţiul public, respectivele tablouri fiind în colecţie privată au fost retrase din muzeu şi ca atare, în momentul de faţă nu mai putem evalua prin experţi autenticitatea respectivelor tablouri.

Denunţare fără dovezi

Deşi la audierea din Parlament, managerul general al MNAR, Călin Stegerean, nu a primit nicio întrebare în legătură cu scandalul presupuselor tablouri false, acesta a explicat „o denunţare a unei situaţii pentru care nu s-au prezentat dovezi”.

„Un caz care a fost în atenţia presei suficient de mult timp, ca lucrurile să fie prezentate într-o lumină denaturată. CNA a sancţionat televiziunile care au transmis într-o manieră lipsită de profesionalism situaţia de la Muzeul Naţional de Artă al României desemnând ca falsuri lucrările care la un moment dat au fost acuzate în acest sens, fără prezentarea unor dovezi, trecând la atacuri personale care mi-au fost adresate”, a afirmat Călin Stegerean.

„Noi am acţionat în cunoştinţă de cauză, bazându-ne pe notorietatea unor lucrări, ele participând la mai multe expoziţii, fiind prezente într-o bibliografie extinsă. De asemenea, au făcut obiectul unor coliţe de timbre în anul în care s-a sărbătorit Centenarul Victor Brauner. Am făcut o cercetare a tuturor pieselor pe care MNAR le deţine sub semnătură Victor Brauner, mai ales că cel care a comunicat existenţa unor falsuri, fără să le numească şi fără să numească colecţiile private respective, a comunicat totuşi că în colecţia Muzeului Naţional de Artă al României s-ar afla lucrări suspecte. Situaţia legată de autentificarea unor lucrări de artă, care, în cazul lucrărilor incriminate se bazează pe experţi, unul dintre aceştia fiind Saran Alexandrian a fost numit al doilea teoretician al suprarealismului după Andre Breton şi care a autentificat una dintre lucrări, are un caracter complicat. Am constatat că două dintre lucrările pe care MNAR le deţine sunt clasate în categoria Tezaur, deşi nu au semnătura artistului şi nu au o dată înscrisă pe suprafaţa pictată sau pe verso şi aparţin lui Victor Brauner”, a expus Călin Stegerean în faţa Comisiei de Cultură din Parlament.

Context

În 22 ianuarie 2024, Asociația Experților și Evaluatorilor de Artă din România (AEEAR), prin președintele ei, Pavel Șușară, a semnalat public că în expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”, deschisă la 1 decembrie 2023, în curs, organizată de MNAR și curatoriată de directorul instituției, Călin Stegerean, „figurează, regretabil, 5 lucrări cunoscute în spațiul public ca falsuri Victor Brauner”, se arată în scrisoarea deschisă a asociației.

Chiar dacă în 26 ianuarie expoziția a fost temporar închisă (până în 7 februarie) și lucrările considerate false retrase de către colecționar, Adrian Năstase, solicitarea asociației rămâne aceea de expertizare a lucrărilor și clarificarea privind statutul lor. MNAR și Ministerul Culturii nu au dat curs solicitării.

Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a solicitat atunci o prezentare „detaliată” a colecţiilor şi documentelor privind lucrările din expoziție.