Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Activiști de mediu au deteriorat rama unui tablou de Rubens de la Alte Pinakothek din München – FOTO

Activiști de mediu au deteriorat rama unui tablou de Rubens de la Alte Pinakothek din München – FOTO

Activiști s-au lipit de picturi și sculpturi celebre în Europa pentru a atrage atenția asupra distrugerii mediului. Printre diferitele opere de artă vizate în Germania s-a aflat și un  tablou de Rubens a cărui ramă a fost deteriorată.

Din Regatul Unit până în Italia și Germania, activiștii pentru mediu s-au atașat de lucrări de artă celebre pentru a atrage atenția asupra noilor proiecte de extracție a gazelor și petrolului. Pe măsură ce Europa suferă incendii fără precedent și cea mai gravă secetă de secole, activiștii spun că vor să exprime mai bine gravitatea crizei climatice și necesitatea de a pune capăt arderii gazelor fosile și petrolului care o alimentează.

Pe lângă protestele de stradă și blocajele centralelor pe cărbune, militanții vizează acum opere de artă emblematice pentru a evidenția simbolic distrugerea mediului.

Arta de a protesta în favoarea climei

La 1 iulie, activiștii din Marea Britanie s-au lipit de rama tabloului „Tomson’s Aeolian Harp” de J.M.W. Turner.  Pictura romantică din 1809 înfățișează un peisaj bucolic din exteriorul Londrei în jurul râului Tamisa, care ar putea fi inundat în mod regulat până în 2030, potrivit experților în climă.

Acțiunea de la Galeria de Artă din Manchester a constat în vopsirea podelei cu spray cu mesajul „Fără ulei nou”.

„Simbolismul este unul dintre modurile în care oamenii au înțeles lumea noastră de zeci de mii de ani”, a spus activistul Simon Bramwell, referindu-se la o altă acțiune din iulie în care el și alții au aplicat același mesaj lângă celebra lucrare „The Last Supper” a lui Leonardo da Vinci de la Academia Regală în Londra.

Acest simbolism a fost evidențiat atunci când doi membri ai grupului italian de activist climatic Ultima Generazione (Ultima generație) s-au lipit de statuia antică a preotului „Laocoon” de la Muzeele Vaticanului.

„Această statuie ne amintește de povestea tristă a preotului grec care a încercat să se salveze pe sine, pe copiii săi și pe toți cetățenii Troiei”, a spus Laura, o activistă Ultima Generazione. Ea a adăugat că acțiunea lor este simbolică pentru o mișcare „susținută de voința de a influența guvernul nostru să facă alegerile corecte pentru a atenua schimbările climatice”.

După ce activiștii Ultima Generazione și-au lipit mâinile de panoul de sticlă care protejează „Primavera”, opera lui Sandro Botticelli de la Galeria Uffizi din Florența, pe 22 iulie, ei au spus că s-au consultat cu experții în privința folosirii adezivului potrivit. „Este important pentru noi să prețuim arta, în loc să o stricăm, așa cum fac guvernele noastre cu singura noastră planetă”, a spus grupul într-un comunicat.

frankfurt

Activiștii germani pentru climă Letzte Generation (Ultima generație) au adoptat recent strategia în toată țara, iar pe 24 august doi membri și-au lipit mâinile de tabloul „Thunderscape With Pyramus and Thisbe” de Nicolas Poussin de la Muzeul Städel din Frankfurt.

dresda

Acțiunea a venit la o zi după ce doi membri ai organizației Letzte s-au lipit de cadrul tabloului „Sistine Madonna” a lui Rafael, în Galeria Old Masters din Dresda.

Activiștii Letzte Generation au continuat să se lipească de un tablou din Gemäldegalerie din Berlin, „Rest on the Flight into Egypt” a lui Cranach și de „Massacre of the Innocents” de Rubens în Alte Pinakothek din München.

Muzeul din München a anunțat luni că rama picturii Rubens a fost deteriorată în urma acțiunii. „Nu este legitim să distrugem mărturii unice ale culturii umanității pentru a denunța problemele climatice”, a spus Bernhard Maaz, directorul general al Colecțiilor de pictură de stat bavareze care administrează Alte Pinakothek.