Home  /  Natură   /  Cea mai îndepărtată stea din Univers – de 1 milion de ori mai strălucitoare decât Soarele – captată de telescopul James Webb
earendel nasa, esa, csa

Cea mai îndepărtată stea din Univers, numită Earendel, de 1 milion de ori mai strălucitoare decât Soarele, a fost captată de telescopul spațial James Webb, a anunțat NASA. Primul an de funcționare a telescopului Webb s-a dovedit a fi o reală schimbare pentru astronomii care studiază originile universului.

Telescopul spațial Hubble a descoperit anul trecut Earendel – care este de două ori mai fierbinte și de 1 milion de ori mai luminoasă decât Soarele din sistemul nostru solar. Lumina slabă a stelei îndepărtate din galaxia Arcului Soarelui a avut nevoie de aproximativ 12,9 miliarde de ani pentru a ajunge pe Pământ – dar, deoarece universul este în continuă expansiune, Earendel se află acum la o distanță de 28 de miliarde de ani-lumină.

Botezată după un personaj din „Silmarillion”, de J.R.R. Tolkien, numele Earendel înseamnă „steaua dimineții” în engleza veche și este numele figurii mitologice anglo-saxone a stelei dimineții.

earendel, nasa, esa, csa

Earendel

Astronomul Michelle Thaller de la NASA a declarat pentru space.com: „Aceasta este prima stea, cea mai îndepărtată stea pe care am văzut-o vreodată, și cred că Earendel este un nume frumos pentru ea”.

Odată cu lansarea telescopului Webb, în decembrie 2021, astronomii sperau că acesta ar putea ajuta la identificarea celor mai vechi și mai îndepărtate stele din Univers, apropiindu-ne de originile universului, odată cu Big Bang-ul de acum 13,8 miliarde de ani. În esență, telescopul este conceput pentru a fotografia începuturile universului.

Fotografii: Telescopul spațial James Webb al NASA a surprins un roi de galaxii masive numit WHL0137-08, care conține Sunrise Arc, iar în interiorul acestei galaxii, cea mai îndepărtată stea detectată vreodată, Earendel (c) NASA, ESA, CSA, D. Coe (STScI/AURA pentru ESA; Universitatea Johns Hopkins), B. Welch (Centrul Goddard Space Flight Center al NASA; Universitatea din Maryland, College Park). Prelucrarea imaginilor: Z. Levay