Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Societate   /  Statuia „Le Baiser” de Brâncuși din cimitirul Montparnasse nu va părăsi Franța

Statuia „Le Baiser” de Brâncuși din cimitirul Montparnasse nu va părăsi Franța

„Le Baiser” din cimitirul Monparnasse de la Paris, sculptură funerară realizată de artistul român Constantin Brâncuși, a fost clasată monument istoric în 2010 pentru a nu fi vândută iar decizia a fost validată de Consiliul de Stat, scrie presa din Hexagon.

Este finalul mai multor ani de bătălii juridice. Într-o decizie dată pe 2 iulie 2021, Consiliul de Stat a decis că statuia „Sărutul/ Le Baiser”, realizată de Brâncuși și așezată pe mărmântul Tatianei Rachewskaia în cimitirul Montparnasse din Paris, nu va fi mutată.

Dorind să împiedice moștenitorii tinerei rusoaice să desprindă statuia și să o vândă, statul francez a inclus ansamblul funerar în categoria monumente istorice în 2010. Această decizie, contestată de familie, a fost confirmată de Consiliul de Stat. Într-un comunicat, acesta din urmă explică faptul că „sculptura a fost cumpărată cu unicul scop de a fi sigilată pe mormântul tinerei, constituind astfel un monument funerar indivizibil. Ceea ce autorizează statul francez să decidă soarta ei.

Constantin Brâncuși a creat prima versiune a „Sărutului” în 1905. Opera originală a seriei (cea care a servit drept model pentru următoarele) este numită „La sculpture de Craiova”. A doua versiune cu picioare este cea din cimitirul Montparnasse. Este vorba despre stela și soclul monumentului tinerei rusoaice Tatiana Rachewskaia care s-a sinucis în 1910. Familia sa i-a comandat o stelă funerară lui Constantin Brâncuși care pe atunci era necunoscut, dar discipol al lui Rodin. Artistul a primit 200 de franci francezi.

Abordați de negustori de artă, moștenitorii defunctei și-au cerut drepturile asupra concesiunii perpetue în 2005 și au întreprins demersuri pentru a o putea exporta. Statul s-a opus ridicând opera la rang de comoară națională, apoi a înscris ansamblul funerar în categoria monumente istorice.

„Consiliul de Stat constată că un monument funerar ridicat pe un cavou servind ca fundație, construit de altcineva care nu era proprietarul terenului, trebuie privit în ansamblu, cu toate elementele care i-au fost încorporate și care alcătuiesc edificiul, ca o construcție, în sensul și pentru aplicarea articolului 518 din Codul civil”.

În acest caz, Consiliul de Stat a precizat că statuia a fost achiziționată special pentru mormântul tinerei, deoarece este fixată pe o stelă funerară concepută special pentru acesta, realizată din aceeași piatră ca sculptura și așezată pe mormânt, și că Le Baiser și stela sa fac astfel parte, împreună cu mormântul, dintr-un ansamblu indivizibil care constituie un monument funerar.

Foto credit: „Le Baiser” de Constantin Brâncuși (1876-1957), ADAGP Leo Reynolds, 2006