Casele newyorkeze de licitații anticipează vânzări de 2,2 mld dolari, primăvara aceasta, în ciuda temperării pieței
Marile case de licitații din New York estimează că vânzările lor de primăvară ar putea aduce mai mult de 2,2 miliarde de dolari, în ciuda îngrijorărilor legat de faptul că piața de artă s-ar putea tempera, atât privitor la lucrările contemporane considerate riscante de colecționari în vremuri de incertitudine economică, cât și la cele mai scumpe lucrări pe care consignatorii le pot păstra, având în vedere situația macroeconomică incertă.
În această lună nu există lucrări cu estimări de nouă cifre. Nu există nici o capodoperă a lui Georges Seurat, nici un portret Marilyn al lui Andy Warhol, nici o pânză care să pună la încercare apetitul vânătorilor de trofee, ca în sezoanele recente.
Cererea de lucrări ultracontemporane e posibil să se fi diminuat, dar nu există semne de scădere a vânzărilor, spun firmele din New York.
Dealerii spun că factori precum războiul, băncile în faliment, perspectivele politice incerte și creșterea ratelor dobânzilor nu îi împiedică pe colecționarii bogați să cumpere artă, dar recunosc că economia agitată îi poate împiedica să repete ofertele record din ultimele runde de licitații importante.
Estimarea casei Christie’s pentru luna mai
Christie’s New York dedică luna aceasta mai multe vânzări colecțiilor cu un singur proprietar. Acestea includ lucrări din colecțiile comerciantului Alan Press și a soției sale Dorothy, a regretatului administrator al Institutului de Artă Contemporană din Boston, Gerald Fineberg, și a lui Sophie Danforth, a cărei familie a fondat Rhode Island School of Design.
În plus, vor fi scoase la licitație piese din colecțiile miliardarului editurilor SI Newhouse și ale lui Paul Allen, co-fondator Microsoft. Christie’s estimează că vânzările din luna mai vor aduce încasări cuprinse între 760 de milioane și 1,1 miliarde de dolari.
Anul trecut, Christie’s a încasat 1,6 miliarde de dolari doar din două vânzări ale colecției lui Allen, stabilind un record.
În cadrul vânzării de artă din secolul XX de la Christie’s, care va avea loc pe 11 mai, e estimat că „Burning Gas Station” (1966-69), de Ed Ruscha, din colecția Press, va fi vândut pentru o sumă cuprinsă între 20 și 30 de milioane de dolari. Este doar al doilea tablou din seria „Stations” a lui Ruscha care apare la licitație, potrivit Christie’s.
Christie’s se concentrează și pe evidențierea artistelor și pe promovarea piețelor lor. Jumătate din loturile din licitația din secolul XXI, care va avea loc pe 15 mai, sunt realizate de femei.
Această licitație este condusă de „El Gran Espectaculo (The Nile)” (1983), de Jean-Michel Basquiat, o pânză masivă care e așteaptat să fie vândută la aproximativ 45 de milioane de dolari.
Estimarea casei Sotheby’s pentru luna mai
O altă lucrare monumentală Basquiat va fi scoasă la vânzare în acest sezon, pe 18 mai, la Sotheby’s New York.
„Now’s the Time” (1985), interpretarea lui Basquiat a discului cu același nume al legendei jazzului Charlie Parker din 1945, e estimat că va fi vândută pentru aproximativ 30 de milioane de dolari la debutul său în licitație, după ce a petrecut zeci de ani în colecția editorului de reviste Peter Brant, singura persoană care a deținut tabloul. Se numără printre cele mai valoroase lucrări oferite luna aceasta de Sotheby’s, care anticipează că cifrele de vânzări din luna mai se vor situa între 732,3 milioane de dolari și 1 miliard de dolari.
În cadrul aceleiași vânzări de seară de artă contemporană, Sotheby’s oferă o lucrare „Spider” (1996) de Louise Bourgeois, înaltă de trei metri, care probabil va bate cel puțin un record de licitație. Estimarea sa, între 30 și 40 de milioane de dolari, este cea mai mare de până acum pentru o lucrare a lui Bourgeois, spune Sotheby’s. Dacă va fi vândută la limita inferioară a estimării, va deveni probabil cea mai valoroasă lucrare Bourgeois vândută la licitație, depășind suma de 28 de milioane de dolari (32,1 milioane de dolari cu taxe) pe care o altă versiune „Spider” (1996) a obținut-o la Christie’s în mai 2019. În cazul în care prețul sculpturii se va îndrepta spre limita superioară a estimării sale, aceasta va concura cu recordul pentru orice lucrare realizată de o femeie la licitație, deținut în prezent de „Jimson Weed” (1936) a Georgiei O’Keeffe, pe care Alice Walton, moștenitoarea Walmart, a cumpărat-o pentru 44,4 milioane de dolari (cu taxe) în 2014.
„Insel im Attersee” (1901-02), un peisaj lacustru realizat de Gustav Klimt, ar trebui să ajungă la o sumă de aproximativ 45 de milioane de dolari pentru Sotheby’s în cadrul licitației de artă modernă, care va avea loc pe 16 mai. Un alt lot de top pentru această vânzare este „Portrait of a Man as the God Mars” (aproximativ 1620), de Peter Paul Rubens, estimat la o sumă cuprinsă între 20 și 30 de milioane de dolari. Tabloul face parte dintr-un grup de lucrări prinse într-un divorț complicat între un fost administrator al Metropolitan Museum of Art, Mark Fisch, și fosta judecătoare Rachel Davidson. Alte zece tablouri baroce din colecția lor – inclusiv un alt Rubens – au adus în total 49,5 milioane de dolari cu taxe la Sotheby’s la începutul acestui an.
Sotheby’s a rezervat o licitație de seară și o secvență în timpul unei zile de vânzare de artă contemporană pentru colecția regretatului Mo Ostin, director la Warner Bros, ale cărui lucrări semnate de René Magritte, Cy Twombly, Willem de Kooning, Basquiat, Joan Mitchell, Cecily Brown, Takashi Murakami și Pablo Picasso ar putea să aducă peste 120 de milioane de dolari.
Estimarea casei Phillips pentru luna mai
La Phillips, singura vânzare de seară va fi condusă de „Banksquiat. Boy and Dog in Stop and Search” (2018), de Banksy, o pictură pe care anonimul artist britanic a realizat-o ca răspuns la o expoziție Basquiat din 2017 la Londra. Pe un perete de lângă Barbican Centre, unde a avut loc expoziția, Banksy a pictat cu spray o figură inspirată de „Boy and Dog in a Johnnypump” (1982) a lui Basquiat percheziționată de doi ofițeri de poliție londonezi. Această versiune pe pânză, lansată de Banksy în anul următor, este estimat să se vândă pentru o sumă cuprinsă între 8 și 12 milioane de dolari. Tabloul este cea mai valoroasă lucrare oferită în această lună la Phillips, care se așteaptă să obțină între 92,5 și 133 de milioane de dolari în cadrul unei seri și a două zile de vânzare.
În aceeași vânzare de seară cu Banksy, două sculpturi timpurii ale lui Yayoi Kusama, „Red Stripes” (1965) și „Blue Spots” (1965), sunt estimate a se vinde între 2,5 și 3,5 milioane de dolari fiecare. Kusama este, la nivel mondial, una dintre cele mai îndrăgite artiste în viață – și este subiectul unei colaborări continue cu Louis Vuitton, cel mai mare brand de lux din lume – dar lucrările ei timpurii sunt încă „extrem de rare” la licitație, spune Robert Manley, vicepreședinte al Phillips și co-șef mondial al departamentului de artă contemporană și a secolului XX.
Anul trecut, Phillips a stabilit recordul de licitație al lui Kusama, când tabloul „Untitled (Nets)” (1959) a fost vândut pentru 10,5 milioane de dolari, cu tot cu taxe.